Boeken:
Sommige boeken (of delen uit boeken) zal ik op mijn website zetten. Klik daarvoor door naar het boek of de bundel in kwestie. Je vindt in elk geval het omslag, de flaptekst en het isbn op de vervolgpagina’s, en soms delen van recensies.
• Pornografie: bekijk ’t maar. Een politiek-feministische visie op seksualiteit (essays), uitg. Van Gennep, 1982.Door mij samengestelde serie essays over pornografie; deels vertaalde stukken, deels van Nederlandse auteurs. Zelf schreef ik (onder meer) een analyse van de Boeketreeks.
• De Venus van Milo in de betonmolen; essay over erotiek, uitg. SUA, 1986; rijk geïllustreerd. Pging om in tekst en beeld te vatten wat erotiek is – en meestal is dat: onaf. Het perfecte plaatje verrast niet, prikkelt niet en daagt niet uit. Maar wat dan wel?
• Aan hartstocht geen gebrek. Handicap, erotiek en lichaamsbeleving, uitg. Ploegsma/De Brink, 1991. Fotoboek met teksten over lichaamsbeleving en handicap, met Gon Buurman. Hoe mensen met een handicap hun lichaam ervaren, er soms mee vechten maar er ook van genieten, wordt openhartig beschreven. Dit boek wijkt af van de gangbare wijze waarop naar hen wordt gekeken: als onderwerp van zorg of medelijden, stiekem of met schroom. Het maakt duidelijk dat een handicap hebben niet betekent dat het lichaam afgeschreven is, tot ballast verworden: het mag dan soms anders functioneren, het functioneert wel degelijk – ook seksueel.
• Het strafbare lichaam. De orenmaffia, kwakdenken en het placebo-effect; uitg. De Balie, 1992. Boek over de kwalijke (new age-)theorie dat je met je denken je gezondheid kunt bepalen en dat je van ‘verkeerde’ gedachten ziek wordt, plus een poging uit te vogelen hoe het dan wel zit. Diverse keren heruitgegeven; tevens vertaald in het Duits – en in het braille!
• Stokken en stenen: verhalen, uitg. Van Gennep, 1993. Bundel korte verhalen. Deels fantastische verhalen, deels droog, en allemaal anders. Over boekenkasten, de rechterhand, spiegels, een gezin met koekoekskinderen , pestmeiden en de liefde; alles met de onderliggende vraag wie dat ik van ons nu is.
• Vallende vrouw. Autobiografie van een lichaam, uitg. Van Gennep, 1993. Een boek dat afwijkt van het klassieke patiëntenrelaas, want over ziekte zijn ook andere verhalen te vertellen, kleine en grote. Bijvoorbeeld over de veranderde verstandhouding tussen denken en doen die een onwillig lichaam veroorzaakt; of over het belang van de sociale cultuur rond ziekte en handicaps. Over het Repelsteeltje-effect, de kans eindelijk zeemeermin te zijn, de muziek die in mijn armen klinkt, en mijn bijzondere band met panters.
• Een cyborg manifest, uitg. De Balie, 1994. Mijn vertaling van Donna Haraways gelijknamige manifest plus een uitgebreid essay van mezelf: ‘Cyborgs zijn heel gewone mensen (ze denken hooguit meer na)’. Over science fiction, medische wetenschap, kunstmatigie intelligentie, zakdoekjes, en sekse en gender.
• Waarom wil iemand de Mona Lisa in het Louvre zien?, uitg. Rotterdam Festivals, 1996. Beperkte oplage. Een boekje waarin ik de vraag probeer te beantwoorden waarom mensen nog naar een museum, een theater of een festival willen bezoeken nu kunstwerken en cultuur op afroep de huiskamer zijn binnen te halen.
• M/V: doorhalen wat niet van toepassing is, uitg. Nijgh & Van Ditmar, 1996. Essays over gender, seksueel geweld, internetcensuur, transseksualiteit, kinderporno, een nep-overheidsrapport en natuurlijk de cocktailtheorie. Alle essays zijn hier te lezen. Met mooie recensies: ‘De essays zijn juweeltjes van intelligentie, verontwaardiging en ironie,’ en: ‘Knap, een boek dat er werkelijk in slaagt de lezer telkens op het verkeerde been te zetten en haar de eigen zekerheden te doen ondergraven.’
• De man met de hamer, Holland Festival 1998. Toneelstuk geschreven op verzoek van Toneelgroep Hollandia, voor het Holland Festival van juni 1998, geregisserd door Paul Koek en Johan Simons. Hollandia organiseerde de slotavond van het Holland Festival en gebruikte daarvoor Paradiso, de Stadsschouwburg en de weg tussen die twee, en vulde zo acht uur met vertier en vermaak. Paul Koek vroeg mij een kort essayistisch toneelstuk te schrijven over muziek, subsidies, smaak en culturele (voor)oordelen. Het werd een nogal slapstick-achtig stuk van ongeveer 45 minuten, dat uiteindelijk in de Stadsschouwburg werd gespeeld.
• De dood in doordrukstrip: over dood, euthanasie en zelfmoord, uitg. Nijgh & Van Ditmar, 2001. Dilemma’s en paradoxen over dood, euthanasie en zelfmoord. ‘Spainke probeert dodelijke medicijnen te bestellen via internet en pleit voor een zwarte markt in zelfmoordpillen. Ze ontdekt dat in Vlaanderen en Australië, waar euthanasie verboden is, de praktijk niet veel anders is dan in Nederland; maar alles gaat er stiekem, en je moet maar hopen dat arts en patiënt elkaar begrijpen. Ze laat zien waar euthanasie ontspoort en hoe zelfmoord een fier levenseinde kan zijn. Ze wijst er vooral op dat de dood nooit eenvoudig is.’
• Medische geheimen: de risico’s van het elektronisch patiëntendossier, uitg. TNTY/Nijgh & Van Ditmar, 2005. Het klinkt handig, een elektronisch patiëntendossier, maar ik voorzag haken en ogen. Hoe veilig zijn al die persoonlijke gegevens? Wie kunnen er allemaal bij? Een elektronisch bestand dat duizenden patiëntengegevens bevat is via de computer makkelijk te kopiëren. Wat gebeurt er als een ziekenhuis besmet raakt met een computervirus? De boekpresentatie wred nogal interessant, omdat we diezelfde week met een groep mensen een ziekenhuissysteem hadden gehackt.
• Open en bloot: borstkanker zonder opsmuk, uitg. Querido, 2007. Editie in de pamflettenserie van Querido. ‘Een op de acht vrouwen in Nederland krijgt borstkanker. Toch lijkt er nog altijd een taboe op de ziekte te rusten: toen Spaink in september 2006 kaal en met ontbloot bovenlijf in Opzij poseerde, kwam haar dat op felle reacties te staan. In dit pamflet betoogt zij waarom ze niet gelooft in het nut van de Pink Ribbon-campagnes, pleit ze voor zelfonderzoek, uit ze haar scepsis over de tweejaarlijkse screening van vrouwen boven de vijftig en stelt ze grenzen aan preventie.’
• Het borstkankerlegioen, uitg. Reed business, 2008. Bundeling van mijn columns in Medisch Contact verschenen onder de titel ‘De andere kant’. Die laten de medische professie zien hoe hun therapieën, statistieken, bezweringen en zorg aan ‘de andere kant’ van de spreekkamertafel worden ontvangen, en beschrijven wat er gebeurt tussen de vele ziekenhuisbezoeken door. Wat artsen nooit wordt verteld omdat het in de spreekkamer te futiel lijkt, maar wat de patiënt volkomen in beslag neemt. Verschillende columns hebben een bredere context, een algemener en meer politiek tintje. ‘Het borstkankerlegioen’ gaat over zorgzame oncologen en chemische zwarte gaten, maar ook over statistiek en rekensommen, en de campagnes van het KWF.
• De benenwagen: het succesverhaal van de Canta, uitg. Nijgh & Van Ditmar, 2012; rijk geïllustreerd. Boek over de geschiedenis van de Canta, een autotje speciaal voor gehandicapten, dat in Nederland werd bedacht en ontworpen – nota bene door een autocoureur. (Vandaar ook de kleur: rosso corso, de klassieke kleur van de Ferrari.) Inmiddels zijn er honderden aanpassingen voor het autootje bedacht: voor elke handicap minstens twee. De autootjes worden met de hand gemaakt, en ik mocht een week meekijken in de fabriek. Plus: het gevacht om de straat, de opgeleukte Canta’s, of Canta’s met een bijbaan. En: wie mag in een Canta rijden en wie niet? Waarom gelden er zoveel uitzonderingregels voor de Canta, en wat vinden andere weggebruikers daarvan? De benenwagen vertelt over het vrolijke huwelijk tussen handicap en technologie. En wie het boek leest, raakt ervan doordrongen dat de Canta ook een fysiek vangnet is: de enige echte benenwagen.
Bundels:
1993 | “Grimmige vertellingen”, in “Zoeter dan honing”; a collection of revenge stories |
1994 | “Grafherrie en seriemoordenaars”, in “De duivel in vermomming”; a collection of essays on music |
1996 | “Op eigen wielen”, in “Trots en treurnis”; a collection of essays about disabilities |
1997 | “Miss Onweer”, in “Venus in vlam”; a collection of lesbian love stories |
1997 | “Papier maché”, in “Zinnen-Beelden / Cast Images”; essay for an art book about the human body |
1997 | “Artsen en patiënten”, in “Multiple sclerose”; essay for a scientific book on multiple sclerosis |
1999 | “Bij het ontwaken”, in “De vergulde pil”; a collection of hospital fiction |
1999 | “De woorden ontraadseld”, in “Het wereldraadsel”; short stories on metaphysical matters and mindsets |
2000 | “Miss Onweer”, in “Echte vrouwen beminnen anders”; love stories by women |
2000 | “Grimmige vertellingen” in “Samen op weg”; contribution to a book on behalf of the Nierstichting |
2001 | “Was het te snel?” in “Zin, niet-correcte erotische verhalen door vrouwen”; steamy and horny sex stories by female writers |
2002 | “Freedom of the Internet, Our New Challenge”, in “The OSCE Yearbook on Freedom of the Media; Assessment of the current situation with regard to the internet, from the point of view of freedom of the media,” the 2001/2002 Yearbook of the Organisation for Security and Co-operation in Europe |
2002 | “Kiborgi: onkraj dihotomij” (“Cyborgs: beyond dichotomies”), in “Biotehnologija, filozofija in spol” (“Biotechnology, philosopy and sex”); book for the Ljubjana conference by the same title. |
2003 | “From quill to cursor: Freedom of the media in the digital era”, in From quill to cursor, OSCE/FOM conference book. |
2003, OSCE | (with Felipe Rodriquez) “Rights and regulations”, in “Spreading the word on the internet; 18 answers to 4 questions”, OSCE/FOM |
2004 | “Het recht niet te weten”, introduction to “Factor XX”, a book about biotechnology and gender. |
2006 | “Spel en spektakel”, in Een wereld te winnen; about gaming as an upcoming professional sport and spectator sport. |
more | to come (not everything is listed yet) |