Het premiersdebat van afgelopen zondag was akelig braaf. Gespreksleider Frits Wester wilde vooraleerst zichzelf als capabel gespreksleider neerzetten: kijk mij eens chic, zakelijk en neutraal wezen! Kan ik niet prachtig orde orde houden? Gaandeweg ging ik geloven dat Wester een verkapte sollicitatie deed bij de vier debaters, door te bewijzen dat hijzelf ook héél ministeriabel kon zijn.
In al zijn hoffelijkheid vergat Wester dat zijn taak een journalistieke was: laten zien waar tegenstellingen worden verdoezeld, waar om de brij werd heen gedraaid, waar uitspraken niet met stemgedrag of partijprogramma’s strookten, en vooral: waar keihard werd gelogen.
Maar nee. Wester degradeerde zijn rol tot de stopwatch van het debat. Dan kun je net zo goed een grensrechter of spreekstalmeester inhuren, dunkt me. Want zo werd het premiersdebat een kwestie van wie zichzelf het leukst wist te presenteren. Of er waarheid werd gesproken, was RTL kennelijk worst.
Op Twitter regende het commentaar. ‘ Rutte beweert dat Nederland de hoogste belastingdruk ter wereld heeft. Niet waar.’ ‘Wilders liegt dat de PVV de hypotheekaftrek nooit zal beperken. Tijdens de kabinetscrisis had hij dat punt al ingeleverd.’ ‘Roemer, vraag toch door: Rutte wil het eigen risico in de gezondheidszorg wel degelijk vergroten.’
Maar ja. Dat ‘tweede scherm’, zoals internet in de tv-wereld tegenwoordig heet, vond RTL vooral leuk voor de anekdotes achteraf. Plus dat kijkers daar vooral moesten doen wat ze straks doen: stemmen wie de leukste was. Want aan de inhoud van wat werd gezegd, durfde RTL niet te tornen.
Terwijl er ondertussen toch zulke leuke apps voorhanden zijn, Vooral dat appje dat real-time lichaamstaal en toonhoogte analyseert, en aangeeft wanneer iemand waarschijnlijk liegt, leek me hier nogal gepast. (De kandidaten een ouderwetse leugendetector aanleggen, mag van mij ook, hoor.)
Iemand opperde om tijdens zulke politieke debatten voortaan fact-checkers aan het werk te zetten, die dan pal na het debat strafpunten konden uitdelen voor elke gedebiteerde leugen. Dat leek me een aardig idee.
Alleen: straf geven werkt het beste wanneer dat consequenties heeft. Zodat mijn voorstel zou zijn: voor elke geconstateerde leugen krijgt een liegebeeest in het volgende debat een volle minuut minder spreektijd. Dat zal ze leren!
Als we dat detecteren van die leugens vervolgens leuk crowdsourcen – daar kan Sywert vast een leuk appje voor publiceren – voorzie ik dat politieke debatten volgen een nieuwe volkssport wordt.
En Frits Wester mag dan gerust de strafpunten optellen.
(Te) veel partijen geven (te) veel lijsttrekkers en dus (te) veel sprekers, al met al lost ook de verkiezing in september niets op aan grote verdeeldheid (van het politieke veld). Ben en blijf somber hier over, er is toch geen sprake van enige verdieping in echte zaken.
–
3;-)
Liegebeesten minder spreektijd? Dan is er helemáál nix meer op TV – weerman Erwin Krol houdt er ook al mede op.
En die brave Teurlings (wáár haalt die man zijn koffiedrab?) van het CPB die uit komt leggen wat ons te wachten staat in the year 2040. Over pak ’em beet drie decennia! Dan ben ik dood, Roemer dement en Rukke met pensioen.
Hallo Karin,
helemaal eens met die directe confrontatie met feiten, die breed (h)erkend worden. Want dat welles nietes kan eigenlijk niet. Daarom stellingen,gebaseerd op feiten laten bediscussieren. Dus niet het algemene “hoe gaan we bezuinigen op de zorg, maar de precieze beschrijvingen van partijprogramma’s op dit punt op het scherm en dan de opposant de discussie laten openen. Dan moet men ‘eigen citaten’ verdedigen en wordt het duidelijker wat men echt wil.
De kijkers kunnen het dan beter volgen.
gr
Karin,
Oooooohh, het was op RTL. Die doen toch alles om de kijker te plezieren? Het gaat er bij die commerciëlen toch alleen maar om om zoveel mogelijk kijkers te krijgen en die dan zoveel mogelijk reclame in de maag te splitsen?
Neehee, dan moet je vooral geen kritische programma’s maken en dan moet je vooral lief zijn voor de publieksvrienden – want al die heren zijn dat voor hun eigen achterban, lees: potentiële reclamekijkerts – en ze niet kritisch te kijk zetten. Dan worden de kijkers boos en gaan ze zappen.
C: “Of er waarheid werd gesproken, was RTL kennelijk worst.”
Uiteraard!!! Liegen op RTL? Dat hoort er toch bij, bij die reclamelui? Rutte heeft zich gewoon aangepast aan de gastheer. Beleefde man toch? Bovendien is hij ook zo’n reclamejongen. Het gaat bij hem uitsluitend om de verpakking, maar als je die dan open maakt, dan kom je bedrogen uit. Bij dat soort mensen ben je altijd bekocht.
C: “Iemand opperde om tijdens zulke politieke debatten voortaan fact-checkers aan het werk te zetten, die dan pal na het debat strafpunten konden uitdelen voor elke gedebiteerde leugen. Dat leek me een aardig idee.”
Volgens mij moeten ze dat tijdens het debat doen en meteen ingrijpen. Zo van: ‘Ehh, meneer Flutte, dat klopt toch niet helemaal, ho-oor.’ Laat ze maar meteen ter plekke met de mond vol tanden staan!
C: “Alleen: straf geven werkt het beste wanneer dat consequenties heeft. Zodat mijn voorstel zou zijn: voor elke geconstateerde leugen krijgt een liegebeeest in het volgende debat een volle minuut minder spreektijd. Dat zal ze leren!”
Mijn suggestie – zie hierboven – lijkt me beter: metéén lik op stuk. Dat willen we toch bij vandalisme ook? Bovendien zien de kijkers van dat moment dan meteen wie er staat te liegen. Veel beter, volgens mij. Dat fact checken is toch zo gebeurd voor mensen, die daar goed op voorbereid zijn? Aangevuld met crowdsourcing moet dat makkelijk zijn te realiseren.
De suggestie van Onno (3), vind ik ook wel een goeie, want die vermindert de mogelijkheid tot liegen wel, maar ondervangt het niet helemaal.
Groet en bedankt voor dit goeie stukje, Janus.
@ Spaink,
Wéér een mooie column waar ik niets op kan aanmerken.
Terecht liegt Mark Rutte van de VVD de boel bij elkaar!; dat goed werkende geniepige trucje heeft hij o.a. geleerd van de Amerikaanse Tea Party beweging: Lieg en bedrieg én als je er op wordt aangesproken beticht je de ander van negativisme en vervolgens lach je het breed weg!
Het is naar mijn mening 5 voor 12…
Jan Marijnissen die en plein public Roemer afvalt en hem beticht van het maken van een fout, terwijl Marijnissen blijkbaar niet luistert wat Roemer precies zei…
Daarna droom Marijnissen hardop van 45 zetels en haalt alle dagbladen, maar vergeet ondertussen wel dat Diederik Samsom een comeback aan het maken is en dat de zetels hoogstwaarschijnlijk bij de SP vandaan zullen worden gehaald…
Door o.a. de domme uitspraken van Marijnissen en de comeback van Samsom is het nu meer dan waarschijnlijk dat de VVD de grootste partij gaat worden…
Commentaar hebben op o.a. de VVD begrijp ik erg goed, maar het risico nemen dat de VVD de grootste partij wordt op 12 september 2012 door op een splinterpartij te kiezen niet…
droom = droomt
Tartarus (5),
C: “Wéér een mooie column waar ik niets op kan aanmerken.”
Toch wel een beetje jammer, vind je niet? :D (O, da’s waar ook, jij hebt geen gevoel voor humor.)
C: “….en vervolgens lach je het breed weg!” [Recept Tea Party/ Rutte.]
Precies wat een goeie reclamejongen doet.
J.
Ennehh, om te voorkomen dat de VVD de grootste wordt, moeten we Wilders misschien gaan helpen….. Of het CDA…..
@ Janus, post 7,
Jij zei:
“Toch wel een beetje jammer, vind je niet?”.
Nee, eigenlijk niet. De belangen zijn nu veel te groot.
Als Spaink columns schrijft die perfect zijn zal haar aanzien steeds verder stijgen, waardoor haar invloed kan/zal toenemen.
Spaink is (denk ik voorlopig) in te delen in de “linker hoek”.
Gezien wat de VVD van plan is en hoe onhandig links manoeuvreert, is alle steun nu absoluut nodig.
Dat Spaink invloed heeft blijkt uit het feit dat Jorrit Nuijens, Fractievoorzitter GroenLinks Amsterdam Centrum de moeite neemt om te reageren op de column Exit GroenLinks van Spaink.
Op de PVV stemmen?!
Zou een optie zijn, maar gezien anti-Europese standpunten levert dit onmiddellijk een strop op van minimaal 150 miljard Euro…
Nog niet zo’n bezwaar, omdat banken redden in allerlei landen op termijn waarschijnlijk meer gaat kosten, maar aan de geestelijke stabiliteit/het beoordelingsvermogen van Wilders twijfel ik sterk.
B.v. alcoholist Hero Brinkman steevast een hand boven het hoofd houden die tijdens zijn PVV-lidmaatschap o.a. op de vuist gaat met een barkeeper omdat hij niet meer bediend wordt… en later dronken op de vlucht slaat met zijn auto voor de politie tijdens een controle.
Nu zijn er weer hardnekkige geruchten en sterke aanwijzingen over Dion Graus… Het lijkt de LPF versie 2.0 wel.
Hoe kun je een land besturen als je blijkbaar niet eens bekwaam genoeg bent om de juiste mensen aan te trekken voor je eigen politieke partij…
Herstel:
@ Janus, post 7 = @ Janus, post 8,
Goed stuk karin! Ben blij dat er eens iemand wat van zegt, want het was idd net de Grote Frits Wester Show. Bij Wester hangt zijn politieke verleden nog overduidelijk als een blok aan zijn been. Bij P&W krijgt hij de ruimte niet echt, maar zet hem solo dan het net Mart Smeets. Dat ideetje van die leugendetector moeten we doen. Bij een slechte score volgt voor de politicus een straf, in de vorm van een milde stroomstoot, die gedurende het debat steeds meer ampères en volts krijgt, naarmate de antwoorden dommer worden. De winnaar met de hoogste bullshit- score mag dan gedumpt worden in chocoladevla-bad zoals bij Paul de Leeuw.
Herstel post 5
Kiezen = stemmen
Tartarus (9),
C: “Dat Spaink invloed heeft” enz.
En wij maar hopen dat onze RE’s dan ook gelezen worden. :)
Een strop van minimaal 150 miljard Euro is een beetje duur voor een strop om Wilders mee op te hangen.
En LPF versie 2.0, klopt dat wel? Die lui zijn toch zelf al bij 8,23 geëindigd ofzo?
C: “Hoe kun je een land besturen als je blijkbaar niet eens bekwaam genoeg bent om de juiste mensen aan te trekken voor je eigen politieke partij…”
Precies! Daarom heeft Geert Wilders dat gedoogmodel uitgevonden, dan hoefde hij geen mensen te leveren, maar kon hij toch meepraten. Voor mij zit een gedoogpartij gewoon in de regering, ministers of niet, niet kletsen, 100% mede verantwoordelijk.
Tartarus (10),
C: “@ Janus, post 7 = @ Janus, post 8,”
Klopte wel, alleen had je ‘@ Janus, post 8’ er vergeten tussen te voegen in jouw post 9.
J.
Leo de Jager (11),
C: “Bij een slechte score volgt voor de politicus een straf, in de vorm van een milde stroomstoot, die gedurende het debat steeds meer ampères en volts krijgt, naarmate de antwoorden dommer worden. De winnaar met de hoogste bullshit- score mag dan gedumpt worden in chocoladevla-bad zoals bij Paul de Leeuw.”
Ai! Hoeveel zouden er dan nog over zijn op 12 september, want velen zullen dat chocoladebad bij Paul de Leeuw wel niet halen. (Wat op zich een winstpunt is, want om Paul de Leeuw weer opgewonden te zien raken bij zo’n klef chocoladebad – bovendien: op zijn leeftijd nú – daar zit ik nou niet op te wachten.)
Groet, Janus.
Marijnissen kan er al 4 aftrekken.
Ja leuk, goed idee Karin! Ik ben alle leugens, vooral de glasharde, ook helemaal zat! Overigens kunnen artsen daar ook wat van, en middenstanders en fabrikanten en bankdirecteuren, en… tja, een draagbaar app(araat)je zou heel handig zijn! Voor elke leugen een paar honderd euro minder salaris?
…. en reclamemakers – vooral die – en dan zijn we weer terug bij af: Mark Flutte.
Tsja…
Er worden lesjes geleerd… en tijdens de reclame kunnen de lesjes nog even worden doorgenomen.
Wie heeft de beste tekstschrijvers, wie kan het beste onthouden en wie kan, indien nodig, het beste improviseren?
Die wedstrijd heeft Roemer verloren, mede doordat de ‘spelleider’ hem niet bijstond bij vals spel van één van zijn opponenten en vaker dan bij anderen afkapte op momenten, dat hij wilde reageren. En hem daar tussendoor ook nog even neerzette, als iemand die zijn talen niet beheerst (en uitnodigt voor een kinderachtig ‘experiment’).
Zijn we op zoek naar het knapste jongetje in de klas of naar iemand die ons, gebaseerd op een partijprogramma, op een fatsoenlijke manier door deze moeilijke periode kan heenloodsen?
Op een fatsoenlijke manier… voor iedereen.
De SP… de Solidariteits Partij!
@18.HenK: De SP… de Solidariteits Partij!
Ik geef je niet graag gelijk; dat weet je.
En we (=de meute/het kiezerscollectief) zijn inderdaad op zoek naar ‘t knapste (lees: mooiste) jongetje van de klas. Emile is niet aimabel; niemand weet van een ‘contract social’ en de doortastende retoriek van Dirty Harry is in betere handen bij platinum blondes. Helaasch.
(De ander trad hem, misschien op strategische gronden, met een lichte aarzeling tegemoet en met een verontschuldigende grimlach die allemaal zijn witte tanden blootlegde en die ontwapende in een mate waardoor een gezond iemand naar zijn mes gaat grijpen. – Leo Stappers: Rijm van oude liefde)
Op een fatsoenlijke manier… ? In het vuige machtsspel van de politieke slangenkuil?
Is er nog tijd om te gaan leren bidden alvorens de Maya-kalender omgeslagen wordt?
En heel de ellende van voren af aan (her-)begint; wederom aanvangt?
Hoor ik daar ergens het mantra “broekriem aanhalen… .. .” weerklinken? Wéér klinken!
Frits Wester heeft dat echter de volgende dag zeer ruim goed gemaakt, door in ‘Nederland Kiest’ (dagelijks op RTL 4) Mark Rutte enorm door te zagen op deze leugen en andere misleiding. Waarna de conclusie dat Rutte feitelijk dan niet liegt maar enorm misleidt, door de media galmde.
Je hebt gelijk, het was beter geweest als Frits Wester meteen kritische noten had kunnen kraken. Than again, is het voor een debatleider doenlijk om vier partijprogramma’s uit zijn hoofd te kennen en elk woord te wegen op waarheidsgehalte? (En vindt men mensen als bijvoorbeeld Witteman niet altijd zeer irritant juist omdat hij wél mee debateert?)
Broekriem aanhalen ? Welnee…
Er liggen ongetwijfeld nog wat filmpjes klaar, waarop een hoogbejaarde betoogt dat zij royaal kan leven van haar AOW-uitkering en nog geld overhoudt voor cadeautjes voor haar 11 kleinkinderen en zo nu en dan een uitstapje… waarop een gehandicapte zoveel hulp van mantelzorgers krijgt, dat ze niet eens gemerkt heeft dat de hulp werd wegbezuinigd… waarop een arbeidsongeschikte dolgelukkig is met het feit dat hij zich weer nuttig kan maken voor de samenleving, als aspergesteker aan de andere kant van het land…
Er zullen weer heel wat mussen het loodje gaan leggen, omdat er kiezers moeten worden blijgemaakt… en de natuur krijgt nog meer te lijden, want er is door de VVD al een bestelling gedaan voor de goedkope houtjes, waar arm Nederland op mag gaan bijten.
Nou ja…
Wéér klinken…
Laten we dat maar doen: Op je gezondheid! :-)
HenK (18),
C: “Die wedstrijd heeft Roemer verloren, mede doordat de ‘spelleider’ hem niet bijstond bij vals spel van één van zijn opponenten en vaker dan bij anderen afkapte op momenten, dat hij wilde reageren. En hem daar tussendoor ook nog even neerzette, als iemand die zijn talen niet beheerst (en uitnodigt voor een kinderachtig ‘experiment’).”
Ja, dat krijg je – en moet je je terdege op voorbereiden – als je bij een commerciële, dus vrije markt, dus VVD-georiënteerde omroep aanschuift.
JPaul (19), ik vind Emile juist wel een echte SP kop hebben. Maar wat ik al schreef: in de komkommertijd hoog scoren is makkelijk. Nu gaat ‘t erom.
Die “lichte aarzeling” bij Rutte – ik neem aan dat je op hem doelt – suggereert dat hij even nadenkt….. Allemaal aangeleerd.
De Maya-kalender omslaan gebeurt met een dreun: hij is van steen, maar mogelijk is die dreun symbolisch….
CiNNeR (20),
C: “Frits Wester heeft dat echter de volgende dag zeer ruim goed gemaakt, door in ‘Nederland Kiest’ (dagelijks op RTL 4) Mark Rutte enorm door te zagen op deze leugen en andere misleiding.”
Daar lijkt het op. Maar ondertussen hebben ze Rutte – hun vriend – enorm veel meer media exposure gegeven en daar gaat het allemaal om. (Ze hadden hem vast al geprogrammeerd voor nadere toelichtingen.) Vrijwel de meeste mensen kiezen niet rationeel en als ze hem in de knoei hebben zien zitten, dan zullen zijn kiezers – en lieve huismoedertjes, woonde hij er tot voor kort niet bij eentje? – hem extra willen steunen….
C: “Waarna de conclusie dat Rutte feitelijk dan niet liegt maar enorm misleidt, door de media galmde.”
Ja, en dus is dat liegen afgezwakt en dat galmde ook door de media.
C: ” is het voor een debatleider doenlijk om vier partijprogramma’s uit zijn hoofd te kennen en elk woord te wegen op waarheidsgehalte?”
Nee, maar hij heeft wel een oortje en daar kan een team van deskundigen en factcheckers achter zitten, zo moeilijk is dat tegenwoordig niet meer met al die snel toegankelijke digi-info. (Een kwak eight-cores ertegenaan en je komt een eind.)
Ik vind dat zo’n gespreksleider niet moet mee debatteren – wat Witteman kennelijk doet – maar wel een scheidsrechtersfuntie moet hebben en bij overtredingen – liegen lijkt me er daar één van – moet ingrijpen.
Ach HenK (21),
De bejaarden moeten straks mekáár gaan opeten, genoeg voorraad dus. (Dit is géén grap.) Tenzij de bejaarden al door de jongeren zijn opgegeten, natuurlijk.
Morbide, ja, maar we weten wat er gebeurt met mensen in situaties dat er helemaal niks meer te eten is. Dan wordt die broekriem, mits van leer, ook nog wel opgegeten. ‘Niks te eten’ lijkt overdreven, maar nadat er een stevig griepje over de planeet is gewaaid – houdt niemand rekening mee – zijn alle handelsverbindingen onderbroken en ligt het voedsel te rotten op de velden en in de magazijnen. Kan morgen gebeuren.
O, die mantelzorgers zijn ook eetbaar. Mussen? Ook. En VVD-ers ook. Zullen we met hen maar beginnen?
Op jouw gezondheid. Groetj…. ai, Groeten, Janus.
Simpelweg is dat ze elkaar af willen snoepen door te liegen voor hun strelende ego’s. Geen spatveranderd dus, ik hoop toch dat Kabinet weer faalt, omdat ze zelf niet serieus hebben genomen voor de partijen die ze nodig weten te stemmen. De jonge apen ( ministers ) zijn dom, helemaal niet intelligent genoeg om serieus over de eigen partij -doelen te praten in plaats van elkaar afsnoepen. Dat is erg misselijkmakende debat sinds mijn geboorte, bah.
Lachen toch weer:
http://nos.nl/artikel/411151-files-nemen-toe-onder-vvd.html
Judith (23),
C: “Dat is erg misselijkmakende debat sinds mijn geboorte, bah.”
Jij bent al heel oud, begrijp ik?
Even bijsluiten: P.s. Ik ben doof, dus RTL heeft geen ondertiteling. Ik was zo pisnijdig dat ik het niet alles heb gevolgd, behalve internet en kranten. Word zelf nooit vrolijk van, als horenden al zo veel informatief hebben dan ik als dove. ( pffffffffff ). Blij toe dat uw Artikel Karin Spaink voor mij heel duidelijk en luid is, zegt genoeg gelukkig wel, want de kranten snoepen zelf ook nogal af als concurrentie, welke krant is het beste dan? Bla bla bla dus. Ik vrees het ergste dat VVD weer wint, bullshit ! Roemer had meer recht voor raap moeten tonen, dan wint hij zeker ! Ja méér recht voor te rapen, zeker weten !
Janus, volgende maand word ik dus 49. Zo oud voel ik me niet. Alleen het gezeik en gesleur van de stommerds zit me alleen hier, niet tot mijn kin, maar voorbij mijn hoofd die al wegvliegt.
Staatsschuld is 406 miljard EURO inmiddels, stijgt per seconde 1.000 EURO, is per dag 86 miljoen EURO en zo ongeveer 31 miljard EURO per jaar.
Nederland wordt zo bijna nog Grieks en bijkans alleen nog door heel goedkope Roemenen te redden.
–
Sjaak, 406 euro staatsschuld ?? Volgens mij was het 34 staatschuld ? Is het niet? Hoe weet je dat?
@21.HenK 3;-) Ja, laten we er nog maar eentje (iets non-acoholisch -óók op jouw santé) nemen; zolang het nog (onderste uit de) kan. Sjekske d’r bij?
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bestedingen/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3672-wm.htm
enneuh… asperges steken vindt toch écht aan deze kant van het land plaats. Tot 24 Juni (het feest van St.Jan-de-Doper), dan is het gedaan met de pret.
Judith @29
http://www.destaatsschuldmeter.nl
Gaat zo een wereld voor je open over alle politieke leugens in dit land bij elkaar.
–
Nu ja, de grootste leugen was Zalm himself zou ik zo zeggen en veel beter was de Jager ook niet overigens. Staatsschuld gaat steeds verder omhoog als een wurgslang. Merkwaardig genoeg wordt e.a. in de politieke debatten niet of nauwelijks genoemd.
–
Weliswaar is veel rente op de staatsschuld erg laag momenteel, maar veel mensen vergeten dat ook veel van dat geleende geld wel veel kost aan rente op grond van toenmalige afgesloten veel hogere rentes.
En van echt terugbetalen van staatssculdgelden is nog verre van sprake, anders zou de teller niet zo oplopen.
–
Esther Ouwehand in:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK-Dossier-Verkiezingen-van-2012/article/detail/3308028/2012/08/29/Esther-Ouwehand-PvdD-Partijen-voelen-voortdurend-onze-hete-adem-in-de-nek.dhtml
C: “ik vertrouw D66 niet op het afschaffen van de megastallen, dat doen ze helemaal niet.”
en
C: “D66 is zich alweer aan het indekken. Maar we zullen ze eraan houden: geen megastallen is geen megastallen.”
Pechtold ook al onbetrouwbaar.
Sjaak, bedankt voor die link in 31. Uiterst leerzaam.
Ja, precies Sjaak, Schrok me wel lam toen ik de bedrag 407 miljarden EURO zag lezen. Shit bullshit nog aan toe zeg. De eerste plaats : weg met dure top en ambtenaren, ministers geld die volle geld vullen , de kloof moet kleiner worden dat normaal drie keer meer verdient dan laaginkomers, was wel uit de jaren 80 heel gewoon. Dure koopkracht helpt toch nix. Dure bouwen, dure overbodige verkeerswegen, dure kosten en belastingskosten zijn zelf ook overbodig. inflatie moet terugtreden, alles laten zakken, hoe dan? Terug naar GULDEN is het altijd beste van de allertijden.
Mijn ex directeur had boven de norm van Balkenende verdiend. Toen hij hoorde dat hij door elf gemeenten werd ontdekt dat het iets niet goed in de haak was, begon die hufter directeur opeens met een andere mening discussieren over het beleid, bla bla, dan wordt hij makkelijker ontslagen dan mag hij de premie van 2 salarisjaren meenemen, ongelofelijk is dat! Momenteel ligt hij in tropische landen te luieren. Bah
Wie de politieke peilingen bekijkt ziet alleen bezitsstand- behoud- pogingen en een hopeloos verdeelt veld waar “links en rechts” zich weer hopeloos in evenwicht en schaakmat houdt, er komen op deze manier geen echte politieke blokken die wat op kunnen lossen.
Niets wordt zo opgelost, zeker weten van niet. Het wordt weer gedogen…..
–
Ter voorkoming dat we allemaal van de brug springen vanwege onze staatsschuld een beetje tegenwicht…
http://cormol.wordpress.com/2012/02/08/nederlandse-staatsschuld-veel-kleiner-dan-veelal-gedacht/
Ook het op Cor Mol’s pagina genoemde artikel van de econometrist Aart de Vos is mijns inziens bijzonder lezenswaardig…
http://www.mejudice.nl/artikel/791/nederland-puissant-rijk-maar-gierig-als-een-oude-vrek
Probleem met dit soort cijfers is, dat er vaak appels met peren (of wasknijpers) worden vergeleken.
En voor wie toch nog onder de indruk is van de “staatsschuldmeter”, vergeet niet even te kijken met welk bedrag per seconde de schuld in de andere landen oploopt. België scoort lager, maar staat België er daarom beter voor dan Nederland….
@Janus: Waarmee je zegt dat de kiezer gewoonweg niet na denkt. Wat ik wel met je eens ben maar behoorlijk betreur.
Henk @38
Eeen groot deel van pensioenfondsen (en die zijn op papier inderdaad groot) zit vast in aandelen en beleggingen en rentepapieren. Zo maar even cashen in een beperkt tijdsbestek is behoorlijk illusorisch.
In zo ver een pensioenfonds in b.v. Emmen een groot winkelcentrum bezit heeft niet morgen maar even verkocht voor de prijs die in de boeken staat. Hetzelfde geldt voor aandelen. Laat staan wat voor gevolgen verkopen op de markten allemaal te weeg brengt.
Men heeft ook niet zo maar even een omslagstelsel van de een op de andere dag.
–
Verder is er nog het volume van nederlandse hypotheken, ook bepaald niet weinig.
–
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2011/49/Nederland-koploper-in-EU-met-hypotheekschulden.xml
Daarbij komt dat waarden van immobilien stevig zakte in het laatste jaar, niet het hypotheekvolume zelf en ook de werkloosheid stevig steeg.
–
HenK (38),
Leuk, dat eerste verhaal, maar die meneer Cor Mol rekent dus weer eens met geld, dat nog binnen moet komen. Op de pof dus. Hoe vaak hebben we dat al gedaan.
Als die pensioensreserve door de eurocrisis wordt weggevreten – zie de GL draad – dan staan we dus wel degelijk met lege handen. Geen pensioenen meer en ook geen daarover te heffen belasting.
Hij heeft het over “De echte Nederlandse staatsschuld”, maar dat is dus niet de echte, maar een virtuele. Een typisch voorbeeld van je rijk rekenen. Ook al iemand, die zich beter bij de Jellinek kan melden, dan ons in zijn gegok mee te slepen.
En ook als er een andere crisis (bij) komt en mensen ineens niet meer 65 worden (….), dan wordt er niks uitgekeerd en kan er dus ook geen belasting over geheven worden. Als die hele pensioenpot ooit wordt uitgekeerd, waar die Cor Mol dus zijn berekening op gebaseerd heeft (maak ik op uit de eerste twee alinea’s).
En die meneer Aart de Vos zit ook al op die lijn, zo blijkt uit zijn eerste alinea (wat mij de motivatie om verder te lezen ontnam. maar niettemin bedankt voor die links).
En daar komt jouw voorbehoud: “Probleem met dit soort cijfers is, dat er vaak appels met peren (of wasknijpers) worden vergeleken.” nog bij.
En wat Sjaak in 40 zegt, komt daar dan nog ‘s bij. Het zijn geen liquide middelen. Als al die investeringen ‘ineens’ – kan heel snel gaan, zoals we weten – niks meer waard blijken te zijn, dan staan we dus alsnog met lege handen. Geldt ook voor als de euro verder in mekaar dondert.
(Staan we eigenlijk al, met lege handen, want we leven in een zeepbel. Al gelezen over de verzuring van de oceanen? Ik bedoel maar. Of die methaanbel onder Antarctica?* Dat wordt mogelijk de genadeklap.)
CiNNeR (39),
Ik weet niet op welke post van mij je duidt, maar ik ben het met je eens: zeer te betreuren. En de kiezer denkt iig veel te weinig na.
* http://www.nu.nl/wetenschap/2896191/mogelijk-grote-hoeveelheden-methaan-antarctica.html
Janus.
En hebben we het al van Donnertje gelezen? Die man is zo’n aandachtsjunk, dat hij zich aangeboden heeft een voorbereidende rol bij de formatie te spelen. Zielig.
Janus @43
NL leeft in spagaat van hoge spaarquote en hoge leningquote op individueel en nationaal niveau. Zoiets loopt opeens makkelijk zo maar fout, dát is het probleem. Men stemt dat niet zo maar meer op elkaar af in barre tijden en zeker niet als politiek alleen al op nationaal niveau zo verdeelt is in een volledig gedesorienteerde internationale wereld.
Kortom: wie de lijn en richting nog weet mag het zeggen, maar het is een volledige illusie dat politiek daar nog veel aan verandert.
–
http://nos.nl/l/tcm:5-1259240/
–
@43 op uw uitdrukkelijk verzoek een reactie:
(1) “Leuk, dat eerste verhaal, maar die meneer Cor Mol rekent dus weer eens met geld, dat nog binnen moet komen.”
Dat geld is al binnen, is gestald bij de pensioenfondsen als belegging op de balans (ca 1000 mld.) en bestaat uit loon waar al voor gewerkt is en waarvoor de prestatie al geleverd is. (matching principle) De staat besloot dat geld even niet te belasten en daarom rent het nu op. Omdat de staat dat geld niet belastte, moesten we in het verleden extra belasting betalen. (zo’n 420 miljard, zoals uitgelegd http://tinyurl.com/d7xqqb7)
(2) Die pensioensreserve zijn helemaal niet door de eurocrisis weggevreten, er wordt nog steeds een heel behoorlijk rendement opgemaakt (inclusief de crisis 4,3% – http://tinyurl.com/8xm474p)
(3) Hij heeft het over “De echte Nederlandse staatsschuld”, maar dat is dus niet de echte, maar een virtuele.
Balans lezen is niet u sterkste kant. Als de politiek wil er is kan het bedrag van 330 miljard direct afgetikt worden en wordt er geen cent minder pensioen ontvangen.
(4) Ook al iemand, die zich beter bij de Jellinek kan melden, dan ons in zijn gegok mee te slepen.
Zoals u weet is het strafbaar om onbevoegd de geneeskunst uit te oefenen. (art 436 WvS)
(5)”wat mij de motivatie om verder te lezen ontnam”
Dat past geheel in het internet tijdperk: overal een mening over hebben en nooit iets bijlezen.
(6) “appels met peren (of wasknijpers) vergelijken”
Kennelijk hebt u van dit soort voorwerpen meer verstand, maar noemt u eens een voorbeeld?
Geachte heer Mol (47),
Allereerst bedankt voor het reageren op mijn post 43. Het ging – terzijde – niet zozeer om een “uitdrukkelijk verzoek”, maar nadat ik mijn post 43 hier al had geplaatst, zag ik dat er bij u ook een reactiemogelijkheid was en toen heb ik bij u kortheidshalve naar mijn post hier verwezen.
Iets over mezelf. Ik ben geen econoom, maar heb wel gevoel voor geld en de basisprincipes van de economie kan ik goed volgen. Daarnaast kijk ik veel meer naar algemeen menselijk gedrag, dat onder alle processen in de samenleving aanwezig is en daar invloed op heeft, zo ook de economie.
Ook kijk ik naar hele andere processen in de samenleving, waar de meeste kopklepkijkers geen oog voor hebben, dit ondanks dat die processen overduidelijk aanwezig zijn en van grote invloed kunnen zijn op het kleine wereldje, waar zij op gericht zijn. Nu over uw post.
Ik ga ervan uit dat wat u onder (1) schrijft juist is. Alleen, geld is geen absolute waarde. Zo heb je 1000 mld, zo heb je niks (bij wijze van spreken). Dat bedrag is niet liquide, het is op allerlei manieren belegd en vaak met (fataal) risico, zoals zo langzamerhand wel bekend is geworden. Als er iets met die beleggingen mis gaat, dan heb je de poppen aan het dansen. Buffers en marges zijn daarbij ook niet zaligmakend, zeker niet als je die onder druk van de omstandigheden gaat inkrimpen.
Bij (2) stelt u: “Die pensioensreserves zijn helemaal niet door de eurocrisis weggevreten”
Tsja, dat mag nú nog zo wezen, maar of dat zo blijft is zeer de vraag. We hebben daar in de draad ‘GroenLinks Exit’ van Karin een uitgebreide discussie over gehad. Die draad kunt u hier vinden:
http://www.spaink.net/2012/07/31/exit-groenlinks/
Ik attendeer u oa op de posts van Tartarus – zonder anderen tekort te doen – die veel feitelijke info geeft en die ik in dat debat hoger inschat dan mezelf.
In die discussie is gebleken – voorzover nog niet bekend – dat we met de EU slechts kunnen kiezen uit twee héle kwaden: Of heel veel geld stoppen in de zuidelijke landen – Berlusconi is daar groot voorstander van …. – of de EU opbreken en dan kost het ons nog veel meer geld. Dat uit te lenen geld moet dus érgens vandaan komen en daarbij wordt fors geloerd naar welke pot geld dan ook en zeker naar de reserves van de pensioensfondsen.
Over (3). Nee, balans lezen is niet mijn sterkste kant. Maar de échte staatschuld is dus 406 mld (and counting), alleen boekt u al inkomsten in, die nog moeten komen en trekt die gemakshalve maar meteen af. Iets wat gebruikelijk is in de boekhoudkunde, maar wat dus wel een vorm van speculeren is, aangezien je nooit zeker weet of dat al ingeboekte bedrag ook daadwerkelijk binnenkomt.
Hoevelen zijn al niet gestruikeld over dit soort je-rijk-rekenen. Van de fietsenmaker op de hoek tot grote multinationals aan toe. Op zeker spelen is iets dat kennelijk zeeeeeer ouderwets is geworden. En dit soort boekhoudkundige methoden krijgen steeds meer spinoff en zo wordt gog op gok gestapeld.
Op (4) kom ik in een volgende post terug.
Over (5). U hebt helemaal gelijk. Maar gezien de stortvloed aan info op inet is een andere handelswijze haast onmogelijk geworden. Elk mens heeft maar 24 uur per dag en moet daar ook nog wat andere futiliteiten in laten plaats vinden, zoals eten, slapen en werken. Dat dat tot een Twittercultuur leidt is dan de keerzijde, maar gelukkig zijn er ook nog uitgebreidere teksten te lezen, zoals die van u, voor degeen, die er wel dieper in wil duiken.
Over (6), de appels, peren en wasknijpers kwamen uit een andere, door mij geciteerde, post vandaan. En met de oorspronkelijke schrijver ben ik het eens dat je veel dingen niet zomaar rechtlijnig met mekaar kunt vergelijken. Ik neem tenminste aan dat hij dat bedoelde. Wat hij er precies mee bedoelde weet ik niet, maar dat vind ik ook niet zo belangrijk.
Totzover deze reactie.
Geachte heer Mol, dan nu uw punt (4) uit uw post 47.
U schreef in antwoord op mijn suggestie dat u zich beter bij de Jellinek kunt melden, dit: “Zoals u weet is het strafbaar om onbevoegd de geneeskunst uit te oefenen. (art 436 WvS)”
Over het “onbevoegd de geneeskunst uit [te] oefenen” kan Karin u beter informeren, dat is meer haar ‘ding’, maar ik zal niet flauw zijn en ook mijn reactie geven.
Allereerst pretendeer ik absoluut niet dat ik u een sluitende diagnose kan geven wat uw gokverslaving betreft, zo daar al sprake van is. Maar dat inboeken van geld, dat nog niet binnen is, is wel een gok, ook al is dat ganbare praktijk, helaas.
Los van u ben ik ervan overtuigd dat er met name in de financiële wereld veel gokverslaafden rond lopen. Ik zei al dat ik dit soort dingen ook bekijk vanuit menselijk (sociaal/kudde) gedrag. Velen, vooral mannen, hebben de behoefte om zich te manifesteren. Meer nog: men wil meetellen, een grote jongen zijn.
Eén van de manieren om een grote jongen te zijn is rijk worden. Op de gewone, gangbare manier duurt dat meestal te lang, vooral in de beleving van mensen, die heel gráág en wel zo snel mogelijk een grote jongen willen zijn. En dan gaat het fout. Men gaat zoeken naar manieren om snel geld te verdienen. Dan gaat men bijvoorbeeld beleggen in aandelen. Nee, niet op een (saaie) veilige manier – dat is voor watjes – maar dan gaat men risico’s nemen. En dat is natuurlijk reuze spannend en dan komt de gokverslaving om de hoek kijken.
En om een grotere jongen te zijn dan je concurrent, moet je ook snéller zijn dan je concurrent. En de makkelijkste manier om snel te zijn is speed – what’s in a name – of cocaïne te gaan gebruiken. En voorzover ik weet uit nieuwsberichten is cocaïne een gewilde drug in de financiële wereld. En dat is logisch. Uit ervaring weet ik dat je van coke heel helder en snel gaat denken. (Nou ja, totdat je hersenen te veel zijn aangetast….) Dus dit is bij uitstek een middel om te gebruiken in een milieu, waar snel beslissen doorslaggevend is.
We hebben onlangs kunnen lezen dat Lance Armstrong zijn Tourtitels moet inleveren wegens het overtreden van de dopingregels. (Hij bleek ook een groot kampioen in het ontduiken van de controles.) Maar is dat erg, afgezien van het feit dat je je als sportliefhebber belazerd kan voelen? Driewerf NEEN. Er wordt immers niemand echt benadeeld, behalve zijn medesporters, maar die zijn meestal zelf ook schuldig.
Heel anders ligt het bij mensen in de financiële wereld. Hun handelen heeft grote invloed op de samenleving. En als zulke mensen én gokverslaafd zijn én drugs – meestal coke – gebruiken, dan ligt de zaak geheel anders.
Daarom ben ik er voorstander van om een onderzoek in te stellen naar gokverslaving in de financiële wereld en daar ook dopingcontroles te gaan houden. En de mensen, waarbij gok- en coke- of wat dan ook verslaving wordt geconstateerd, die moeten met zachte drang richting Jellinek gedirigeerd worden, maar ondertussen moet hen wel het recht ontzegd worden – voor vijf jaar ofzo – in de financiële wereld werkzaam te zijn. Hun invloed op de samenleving is daarvoor veel te groot. ‘Dat gaat wel heel ver’ zal meningeen denken, maar ik vind van niet, want het moet afgelopen zijn met de handel in zeepbellen.
Maar dat gokken is veel wijder verspreid in de samenleving, ook bij u. Zo houdt u geen rekening met milieu-invloeden. De zeespiegel stijgt dusdanig snel – twee meter in 2100 is mijn inschatting – dat we die pensioengelden straks vermoedelijk zeer hard nodig hebben om de effecten van de milieuramp in de hand te kunnen houden. Als we dat geld dan tenminste niet hebben wéggeleend aan de zuidelijke landen…..
Iets anders – waar ook vrijwel niemand rekening mee houdt – is de kans op een wereldwijde epidemie. De medische wereld waarschuwt daar al jaren voor: Het is zéker dat zo’n epidemie gaat komen, het enige wat niet zeker is, is wannéér. In zo’n geval zal een groot deel van de productie stil komen te liggen….
En als je dit soort dingen probeert aan te kaarten bij mensen, dan is de reactie vaak: ‘Nou ja, maar nee, ‘ze’ zullen er toch wel weer wat op vinden?’ Nou nee, mijnheertje of mevrouwtje, dat is GOKKEN. De hele samenleving gokt, althans, de goegemeente. De roependen in de woestijn roepen in de woestijn. (Of hier voor de verandering.)
Dit alles gaat wat verder dan een discussie over liegende premiers, maar ook in die debatten wordt aardig bellen geblazen. Men kijkt immers hoofdzakelijk naar de korte termijn en naar die verleidelijke premiersstoel, ook al zo’n leuk hebbeding voor grote jongens. Een ieder moet maar voor zichzelf uitmaken welke kandidaat watvoor soort bellen blaast, maar elk van hen heeft zo zijn voorkeur.
Hier laat ik het maar bij, want het is al lang genoeg. Maar ik wil u dringend verzoeken: Stop met gokken!
Vriendelijke groet, Janus.
Dit was vast de wraak van de SP:
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/148915/Blikseminslag_in_RTL-tent_in_Den_Haag.html
Een aansluitende – op 49 – kwoot van La Thieme:
“‘Banken moeten weer doen waarvoor ze zijn opgericht, niet speculeren maar spaargeld beheren. Je zet je spaargeld in een casino. Het is een gemiste kans dat we bij het nationaliseren van banken geen dingen hebben veranderd. Het is tijd voor een cultuuromslag’, zei Thieme.”
Uit: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK-Dossier-Verkiezingen-van-2012/article/detail/3307357/2012/08/30/VK-verkiezingshangouts-Marianne-Thieme-ziet-gedoogrol-wel-zitten.dhtml
Als variant: Liegende vice-presidentskandidaten:
http://www.trouw.nl/tr/nl/7788/Verkiezingen-in-de-Verenigde-Staten/article/detail/3308714/2012/08/30/Zelfs-Fox-News-hekelt-leugens-in-speech-van-Paul-Ryan.dhtml
Wat een blunders.
Goklust inperken, een stap in de goeie richting:
http://nos.nl/artikel/412875-speculatie-corporaties-aan-banden.html
Een variant op het premiersdebat:
http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/nieuws/2012/w35/wilders-pesten-is-kijkcijferhit.xml
Hou toch op! Economie is geen wetenschap; óók niet als er een Tinbergen-prijs voor bestaat. Zelfs de chaostheorie kan zulks niet beschrijven omdat ze voorlopig de benodigde mathematica ontbeert.
Het gaat ook niet over geld, wat -zoals eerder betoogd- helemaal niet bestaat, maar over LEUGENS!
Leugens en halve waarheden (dewelke, uit de aard der zaak, óók leugens zijn) die onze gekozen en met ons vertrouwen beklede politici debiteren.
Straffeloos!
En maar over zo’n godsdienstfanatische SGP-extremist heenvallen omdat FritzWester erin slaagt hem de woorden van ToddAkin in de mond te leggen. Oh wat ben ik fijn moreel superieur aan die Veluwse fundamentalist zonder breed uitgedragen feminisme, zichtbaar flatscreen of I-pad
http://www.limburger.nl/article/20120831/BLOGS01/120839881/1042#The_choice_of_Holland
en wat zijn we modern (lees: Modisch), verlicht en ruimdenkend in de GOOI-en-VECHTstreek waar we het meeste geld binnenhalen [há – niet dus: in de bible-belt (dat heet voortaan kuisheidsgordel in goed Nederlands) komt per capita méér binnen en is minder werklosheid], althans het meest hoor en zichtbare geld – kijk ons eens winst produceren!
Winst?
Dat is geen productie. Een pond aardappelen, een brood, ‘n kotelet of ammeublement wel.
Wat een geouwehoer in stede van: “praatjes vullen geen gaatjes” – daar draait ‘t om.
Jokken mag, ook als je niet betrapt wordt, niet. punt
Rutte zei vandaag: “Ik ga mijn eigen campagne voeren.”
Wat vermoedelijk inhoudt dat hij zich het recht voorbehoudt om te blijven liegen, maar nu zonder daar verantwoording over af te leggen aan de anderen en de kiezer niet te vergeten.
J.
@56.Janus
Je slaat de spijker op z’n kop: het is mij als kiesgerechtigde niet verboden om ‘t nadenken achterwege te laten en me (in het zwaard-oeps-heb ik niet! gezegd) op de soundbites van Hilversum te storten.
Verantwoording leg ik af via mijn portemonnee.
Case closed!
Voor wie er nog niet uit is…
http://www.stomwijzer.nl/
En omdat niemand zonder kan…
http://megaswf.com/s/2461273
Nog even volhouden… op 13 september is na de sportzomer ook het verkiezingscircus weer verleden tijd… en kan iedereen gewoon weer beginnen aan de sinterklaas-gedichten en -surprises. ;-)
JPaul (57),
C: “Verantwoording leg ik af via mijn portemonnee.”
Hoe kan dat nou? Geld heeft toch geen waarde? :))
J.
Bedankt HenK (58), voor die links. Lijkt me dolle pret, maar ik ga ze later nog wel doen.
….tjes, J. :)
Wat heerlijk dit Nederland! t’ Is niet eens New York, maar men doet alles na uit USA.
Zo is Roemer geen premier wat ie ook aantrekt en Rutte nooit verder geweest als Berlijn.
–
In één ding lijkt Nederland bij verkiezingen zeker op de USA, Sjaak.
In beide landen stemt een belachelijk groot deel op een partij, die nooit hún belangen zal behartigen… en soms winnen ze er zelfs verkiezingen mee.
Het zou mooi zijn, wanneer Roemer dat vanavond voor het voetlicht kon brengen bij het debat met Rutte (Ned. 1 – 23.00 uur – 1 Voor de Verkiezingen). Zeker wanneer factchecker Wouke van Scherrenburg het ook nog zou bevestigen… :-)
Wie zouden er op korte, middenlange en lange termijn het beste af zijn wanneer het VVD-programma werd uitgevoerd en wie wanneer het SP-programma helemaal werd overgenomen?
KiesWijzer, Stemkompas, e.d., maar dan scherper.
En met zo weinig mogelijk onderbrekingen voor onzin-vragen en -opmerkingen van ‘het tweede scherm’. Nog een geluk, dat je op Ned. 1 geen last hebt van reclame-blokken…
Waar het aantoonbare onjuistheden/leugens (met waarderingen van 1 tot en met 5) betreft, zou de factcheck-jury een klassement kunnen bijhouden en dan op de vooravond van de verkiezing na het laatste debat de Jokkebrok-trofee 2012 uitreiking (uiteraard met een, door iedereen na te lezen, uitgebreid jury-rapport). :-)
Maarruh… Sjaak (en anderen), wie zou jij het meest geschikt vinden om Nederland als minister-president te vertegenwoordigen als de keuze volledig vrij was en niet per se politiek gebonden?
Voorbeeldje… Herman Wijffels.
Korteweg, met verstand.
–
Daar zeg je wat HenK (63),
Ik vind geen van de kandidaten het gezag en de persoonlijkheid uitstralen, die die functie eigenlijk vereist. Ik denk met heimwee terug aan Kok of Cals (om het neutraal te houden).
Herman Wijffels zou een goeie kunnen zijn, maar gezien zijn tamelijk vergaande – nou ja, in ‘t Haagje dan – ideeën over bestuurlijke vernieuwing*, zal hij wel niet een algemeen aanvaardbare kandidaat zijn bij het zittende volkje.
* Nog een keer die link:
http://www.nu.nl/nieuws/2887218/wijffels-pleit-nieuw-politiek-bestel.html
Sjaak (64),
Nou, verstand hebben de meesten wel, zelfs Rutte…., maar gezag. De laatste jaren lijkt het wel een verkiezing van de man, die het meest stoere gezicht kon trekken. Daar is Balkie mee begonnen, want hij had niks anders en Rutte is daarmee doorgegaan, want hij heeft ook niks beters.
De door velen geroemde verlosser Pim Fortuyn had wel de drive, maar niet voldoende inhoudelijke body, te eenzijdig. Dat is waar zijn partij(en) aan ten onder zijn gegaan. Je moet echt een goed ideeënpakket hebben om echt wat klaar te maken in brede zin.
Groet…., Janus.
Janus @65
Doormodderen dus.
–
Keurige mail geschreven aan Rutte, antwoord van Algemene Zaken: schrijft u een brief…..
Lach…..
–
Dus je werd van het mailkastje naar de brievenbusmuur gestuurd? :(
Janus @68
Het is en blijft lachen.
–