Dat ik ‘t de laatste tijd zo vaak over de Canta heb, komt niet alleen omdat ik bezig ben met een boek over dit autootje. Mijn boek, De Benenwagen, is namelijk onderdeel van een veel groter project waaraan ik met een aantal mensen al anderhalf jaar lang werk, en dat langzamerhand vorm krijgt. We gaan een groot Canta ballet organiseren.
Stel je voor: vijftig rode Canta’s die synchroon bewegingen uitvoeren, een beetje zoals Esther Williams aan synchroon zwemmen deed. Naar voren rijden, naar achteren rijden, in rondjes achter elkaar, allemaal tegelijkertijd de deuren open doen en weer dicht. Die vijftig Canta’s, dat wordt ons corps de ballet: het corps de Canta.
Stel je daarbij voor: acht Canta’s die tegen die achtergrond ingewikkelde dingen doen. Een pas de deux, een solo. Dat zijn onze prima donnas, oftewel de prima Canta’s.
Stel je daar bovendien bij voor: acht dansers van Het Nationale Ballet die met de Canta’s dansen. Zoals de Canta’s verlengstukken van mensen met een handicap zijn, worden deze professionele balletdansers het verlengstuk – en de danspartners – van de autootjes.
VHet ballet wordt op 28 juni 2012 uitgevoerd. Daaraan voorafgaand zendt de NTR een dcumentaireserie uit van vier afleveringen, gemaakt door Maartje Nevejan. Ze volgt de Cantarijders en de balletdansers, die op het eerste gezicht weinig gemeen lijken te hebben. Maar in werkelijkheid moeten ze allemaal woekeren met hun lichaam. Intussen werkt Bert Kommerij aan een radiodocumentaire waarin de ontstaansgeschiedenis en totstandkoming van het project wordt vastgelegd. Ernst Meisner, grand sujet bij Het Nationaal Ballet, maakt de choreografie.
Kortgeleden wisten we eindelijk dat alles kan doorgaan. Vandaag hadden we onze eerste test-drive in de Gashouder. Mijn passagier was Robin Rimbaud aka Scanner; hij componeert de muziek voor het ballet. Aangezien Robin nog nooit in een Canta had gezeten, vonden we dat-ie moest voelen – en horen – wat voor autootje het is. (Aan het eind van de middag heb ik hem daaarom ook door Amsterdam in het spitsuur gereden.) En zelf wilden we weten hoe de Canta in die grote ruimte van de Gashouder voelde. Hoe lang doe je over een rondje, hoe klinkt de motor er?
Het was geweldig. De Gashouder is hoog en rond. Het gebouw levert een perfecte industriële achtergrond, en heeft bovendien een wonderbaarlijk goede akoustiek. Wanneer je in het midden van die ruimte de deur dicht trekt, geeft dat een resonerende echo. Het ronken van de autoverwarming klonk er als diep ademhalen. Wanneer ik hard en in strakke cirkels rondreed, gingen mijn wielen piepen op de gladgestreken betonnen vloer. En wanneer ik hard remde, klonk ik als een gillende keukenmeid.
Alles wat we uitprobeerden, werkte boven verwachting. We raakten allemaal een beetje ontroerd dat dit plan, waaraan we al zo lang werken, niet alleen echt doorgang vindt maar zelfs nu al onszelf verrast en ontroert. Het wordt prachtig. En ik mag met mijn autootje de Prima Canta dansen!
Lijkt me een feest voor het oog!! (mogelijk niet voor het oor).
Komt er een fimpje van op youtube?
=paulv
PaulV, er komen zat filmpjes, op YouTube en elders. We werken aan een site waar alles wordt bijgehouden en waar anderen ook kunnen deelnemen, door hun eigen verhalen, foto’s en Canta-capriolen er neer te zetten. Daarnaast hebben een paar dingen bedacht om ‘loslopende’ Cantarijders deel uit te kunnen laten maken van het ballet.
Maartje Nevejan – die de documentaireserie regisseert – heeft vandaag een paar korte filmpjes opgenomen met haar iPhone (naast de officiële, professionele opnames). Zodra ze die op YouTube of Vimeo zet, plaats ik een link.
‘t Lijkt me een feest voor iedereen, die eraan meedoet.
En vooral voor de choreograaf, die hier zijn creativiteit op kan loslaten. Erich Meisner moet een blij man zijn.
En jij… jij ‘klinkt’ als een meisje, dat zojuist dolenthousiast is thuisgekomen na haar eerste balletles. Leuk om te lezen, K.
HenK, ja ik was ineens een losgelaten meisje. Scheuren met de Canta, piepend de bocht door, slaan met deuren. Alles wat dat autootje deed vond iedereen wondermooi en ik glom van trots :)
Een nieuwe waterscheiding in een looplozer bestaan, een taxi gaat vaak sneller en toch goedkoper? Van de rente van de waarde van een Canta kan een mens aardig veel in maatschappij.
Maar tegen een van- Dantzig- uitvoering met 50 Canta´s kan niemand wat tegen inbrengen. De mannelijke borstkanker postuum verheerlijkt?
Liever zou ik horen hoever zij werkelijk loopt per dag.
–
Sjaak, op een taxi moet je eindeloos wachten, en die brengt je niet naar de supermarkt om de hoek: dat s een te kort ritje voor ze.
En dit ballet heeft niks met borstkanker te maken.
Prachtig! Een canta ballet. Waar ik gelijk aan moest denken is het achtervolgingsballet tussen politie en criminelen (rijdend in mini’s) uit de klassieker The Italian Job in 1969. Ter inspiratie voeg ik het linkje toe:
http://www.youtube.com/watch?v=D-So6f9KqLo
een Canta Ostinata met 50 wagentjes?
Dit is gaaf zeg. Het zijn van die dingen/projecten die 1. waarschijnlijk alleen in Nederland kunnen (zolang de regering onze creatieve en ondernemende kunstziel niet om zeep helpt?) en 2. het leven weer een beetje de moeite waard maken omdat het geen mens onberoerd laat.
Alleen van het idee word ik al ongelofelijk blij. Veel succes!
Michel, we dachten zelf meer aan zoiets :)
http://www.youtube.com/watch?v=kTYGmjgSMv8
Wat een geweldig project! En wat jammer dat ik in een aixam rijd – zou graag hebben meegedaan. Maar nu kijken en lezen, ook leuk.
Mijn taxi is er altijd in 3 minuten, kost hoogstens 7 à 9 EURO per ritje, soms 20 EURO.
Rente van 35.000 EURO levert al snel tot 700 à 1.000 ritjes. Zo veel kan een mens niet rijden.
Maar goed een Canta- balletje is wél leuk.
–
Spaink, cool initiatief !
en mooie plaatjes, vooral die van de pumps.
succes met je solo.
Karin filmpie motorpolitie is spectaculair. Dat wordt nog aardig wat oefenen. Maar hetbresultaat zal niet misverstaan zijn. En het blijft mechanisch apparatuur dus goede monteurs langs de kant. En iedereen die hieraan werkt aan het dansproject van professioneel tot vrijwilliger veel plezier en succes. En Karin bij de generale repetitie kan alles fout gaan maar dan weet je dat het in het eggie het helemaal goed gaat komen. Toet, toet, toet ziens dan maar weer.
Sjaak, in Amsterdam heb je niet binnen drie minuten ene taxi, tenminste niet buiten het centrum. En waar slaat die 35.000 euro op?
Lezer: zo kanp als die motoragenten zijn we waarschijnlijk niet, en bovendien doen er bij ons echte balletdansers mee die duetten met de autootjes doen. Maar een feest wordt het :)
Het zijn verduiveld mooie karretjes. Hier rijdt er altijd, iedere werkdag, tussen 16 en 16:15 u een zacht-zilvergroene (metallic!!!!!!!!!!!!!metallic!!!!!!!!!!!!!) voorbij aan een drukke stadsstraat waar ik dan op de stoep voor het ING gebouw sta te wachten.
Ik heb al diverse keren geprobeerd hem of haar “te vangen” met de pocketcamera (altijd mee) in een goeie positie:- laag…! – maar hij scheurt en kneurt gewoon straalhard pletterend voorbij, afkomstig van de ING-binnenplaats.
Hij schijnt en blijkt altijd groen te hebben en te krijgen op het verkeerslichtenkruispunt flink verderop, dat haal ik dus niet en dat hou ik rennend niet bij.
Tot nu de mooiste die ik gezien heb.
Maar waar geen mens aan denkt . . . . . . . . . . . . . . . . . en wat toch absoluut totaal het allerbelangrijkste is . . . . . . . . . .
is het G E L U I D . . . . . . . . . . !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Van het motórretje.
Het geluid van het leuke metaalachtige kopkleppertje doet een beetje denken aan de vroegere 2-tact DKW’s.
Alleen door het geluid, is het een juweel voor de kunstminnaar, echt stevig aanzwellend om in de acceleratie een topprestatie te gaan maken, het geluid van betrouwbaarheid, dat evenaart geen enkel ander rollend materieel.
Ik hoop dat jullie aandacht schenken aan het GELUID . . . . . van het motorretje.
Het geluid is minstens zo belangrijk als de aandoenlijke physionomie.
‘\^_^/’
En belicht het motorkompartiment eens goed uit en in en door en technisch gaaf en schoon!!! Dat is nog ‘n hele kunst, en minstens zo belangrijk in de psychologische overbrenging.
De Canta die hier voorbijrijdt is van een arts, want er zit een aesculaapje op de voorruit en erboven een draaibare schijnwerper, waarmee hij of zij in het donker de straatnaambordjes en de huisnummers afleest. Als ik hem tot stoppen kan dwingen zal ik hem eens vragen of hij met jullie gaat meedoen.
Wat gaaf dat je Robin samenwerkt! Zijn muziek voor het ballet Timelapse/Mnemosyne vond ik zó mooi dat ik bij de voorstelling helemaal overweldigd in m’n stoeltje gedrukt zat. Ben heel benieuwd.
geweldig plan,ik zou er graag bij willen zijn,of mee willen doen met mijn eigen rode canta.
Juzo, als je die zilvergroene metallic en/of die doktersCanta op de fotot zou kunnen vangen, zou ik daarblij mee zijn – voor het boek zoek ik veel illustrtaies.
Alexandra: Robin is al druk aan het componeren, hij heeft al een pas-de-deux geschreven.
Willem: we hebben de acht solo-dansers al uitgezocht, maar als je me je gegevens stuurt kunnen we zien of je wellicht in het corps de ballet kunt meerijden…?
ballet, broembroem & muziek. Go-Kaatje-Go!
@8. jan: 3;-)
Canta is duur, en ook niet iedereen die daarvan gebruik zou kunnen maken wegens handicap heeft zoiets.
Maar ballet er mee is origineel en leuk.
–
@ 20 Ik probeer. Het is gewoon te gek dat ‘t me nog niet is gelukt, iedere keer als ik me na 16 u naar de kruising spoed, rijdt het Canta’tje vrolijk klepperend voorbij en kan ik hem niet “vangen”. Met rennen kan ik het niet bijhouden, en op ‘t Stationsp[lein vanaf de INg heeft hij altijd groen. Maar eens zal ‘t me (deze week) lukken, en anders ga ik ‘t wel binnen de INg proberen. Wat ik eenmaal in m’n jatjes heb, laat ik nooit meer los. Dan maar ‘n beetje “Tour de Force.”
@ 22 Het mooie van deze wagens is, dat mensen, die op bepaald fysiologisch gebied niet dezelfde mogelijkheden en uitersten hebben als andere, vrijwel toch hetzelfde presteren en existeren en dat is iedere keer buitengewoon aardig en verrassend om te zioen en vast te stellen. Dat ze duur zijn okee, daar is overheen te komen maar ze functioneren hetzelfde en dat is het belangrijkste. De uitdaging.
Ik ben jarenlang trainer geweest van mensen in de wedstrijd die bepaalde functionaliteiten niet hadden dus ik weet maar al te goed waarover ik praat.
JUZO @23
Als ik er eentje zie stuur ik foto. Maar zie ze nooit tot op heden. Waar dat aan ligt weet ik niet. Ook andere merken zie je hier heel weinig, zelfs niet de meer open modellen.
Maar u heeft gelijk, het is mooi. Maar kennelijk zo ongelijk verdeelt. Maar kunst troost.
–
@ 24 Ik vraag me af of ik ze in België en Duitsland zie. Ik rijd nogal veel in het grensgebied tussen Keulen Aken en Luik, maar ‘t is me niet opgevallen. Ik vermoed dat ze in het buitenland niet (meer) rijden. In de helft van de vorige eeuw reden er nog wel Messerschmidtjes, overdekte scootertjes met een scooterstuur waarvan de voordeur in het front zat maar die modelletjes zijn gaandeweg, en zekr in het buitenland, verdwenen. Geen idee waar men daar tegenwoordig in dezelfde facilities in rijdt. Ik zie nooit dealerplaatsen of verwijzingen. Zal er eens onderzoek naar doen. Het kan haast niet dat ze zomaar verdwenen zijn. Nog veel levende silicoselijders (stoflongen) hier in aangrenzend buitenland. Volgende week eens navragen in Heinsberg-Alsdorf en Ougrée(Arcelor)-Luik op de route in de cafeetjes waar we stoppen.
Heb je al een canta-app? Met nieuws, videobeelden, canta-activiteiten, een foto uploaden, een game..
Succes met de voorstelling! Tof idee :)
@25. JuZo: ‘Messerschmidtjes, overdekte scootertjes met een scooterstuur waarvan de voordeur in het front zat’ je bedoelt de Isetta van BMW (neem ik aan)
Is er ook zang bij de voorstelling? Een echt Cantate zou niet misstaan. Wordt ook voor je het weet een hit. Komt het ook op tv?
Overigens, zou men ook aan carsharing doen?
–
@ 27 o.a.
Als ik Messerschmidt zeg dan bedoel ik Messerschmidt.
(Oostelijke Mijnstreek: Heerlen Kerkrade Sittard Geleen Roermond Venlo Aken Viersen Düsseldorf Mönchengladbach).
Als ik niet Messerschmidt bedoel dan zeg ik wel wat anders (Heinkell).
JUZO alles goed en wel, maar het gaat hier om de oerdegelijke Canta van de Veluwe. Je weet wel die jongens en meiden die zondagavond op nederlandse tv altijd zo uit volle borst zingen met veel trompet en orgel en zo.
–
@ 30 Ach mijn beste, Sjaak . . . . . . . . zou je @ 25 nog eens even, heel langzaam willen lezen . . . . . ?
Jaa . . . . . . . ? ? ?
Goed zo. Mijn beste.
Goed zo.
Dan gaan we nou maar weer verder hè . . ?
Sjaak, een Canta is duur maar bepaald geen 35.000 euro, ik weet niet waar je zo’n bedrag vandaan haalt. En natuurlijk doe je met en Canta niet aan car-sharing Want hoe kom je dan van het sharepoint in hemelsnaam naar huis? Bovendien zijn Canta’s aangepast aan specifieke handicaps. Er is gerede kans dat iemand anders niet met mijn Canta overweg kan, en ik niet met die van hem of haar.
Nou wil ik het niet helemaal bederven, maar mijn technische helft heeft wel de opmerking dat je met verbrandingsmotoren in een besloten ruimte altijd erg moet oppassen. Je wil toch geen misselijke mensen of -erger- een koolmonoxide vergiftiging? De Canta heeft dan misschien wel een viertakt motor, maar hij rijdt nog steeds niet op waterstof … Mijn betere helft merkte ook nog op dat buiten in de openlucht het licht veel mooier is voor zo’n mega-mini-manifestatie.
Jan, ja dat klopt. Er werkt een techicus aan dat probleem…. Buiten zijn tribunes, vloer, belichting plus muziek minder goed te beheersen, om van het weer nog maar niet te spreken…
Het klinkt wel als een ontzettend stoer idee, Karin! Een prachtige manier om de mogelijkheden van de Canta te laten zien, en een ballet met een combinatie van dansers en staal, wauw. Ik ben ook heel benieuwd naar de documentaire die erbij gaat komen. Ik kan me best overeenkomsten voorstellen tussen dansers die zoveel van hun lichaam eisen en gehandicapten, die dat ook doen met de mogelijkheden en beperkingen die ze hebben…
Spaink @32
Gooide ook zo maar een visje uit. Maar wel jammer van de carsharing, zo´n Canta is toch redelijk makkelijk te delen met iemand anders in een grote stad?
–
Sjaak, en hoe *kom* je dan bij die Canta, als je slecht loopt? Volgens mij snap je ‘t niet helemaal.
Spaink @37
Bij Cantasharing hoef je toch niet te lopen. De een haalt de ander gewoon af en viceversa met Canta en zet de ander weer thuis af. Nu ja, is ook lastig, wil ook niets aanpraten.
–
Daar komt bij dat Canta’s heel persoonlijke wagentjes zijn. Je vrouw, je vulpen en je auto leen je nooit uit. Niets, ervan. ik zou niet willen dat er iemand naast mij kwam zitten, of ‘t zou ‘n héle goeie bekende moeten zijn. Alles aan en in het autootje is van mij en daar heeft niemand anders wat mee te maken. Daarmee kan IK doen wat ik wil en niemand anders (als ik er een had).
Leasen, sharen, carpoolen, geen sprake van.
(Het is me te slecht weer om achter het groene wagentje aan te gaan maar dat komt nog wel. Net weer thuis, wagentje niet gezien)
karin ik wens jullie veel plezier ik zou er graag bij wilen zijn
lijkt me fantastisch om het mee te maken zelf rij ik in een axiam
heel veel succes irma
Canta! Zing! Dans! Hoorde net interview op radio. Geweldig, hoe kom je erop, misschien in het zwembad al beentje strekkendgekkebekkend, FANTASTISCH hulde enig wat een feest. Succes en heel veel lol.
Wat een heerlijke reactie, miekoos :)
Denk eraan , het is en blijft humor.
Kijktip:
Vandaag, zondag 3 juni,
Nederland 2,
19:20 – 20:00
De Canta danst
http://programma.ntr.nl/10537/de-canta-danst