Las ik gisteren toch ineens dat de stichting Brein nu ook namens mij de jacht op u heeft geopend. Dat was schrikken. Brein, die een conservatieve herinterpretatie van het auteursrecht promoot; Brein, die onze burgerrechten verkwanselt om een achterhaald distributiemonopolie te schragen; Brein, die wil dat internetproviders al het verkeer van hun gebruikers gaan controleren omdat die wellicht wel eens iets uit illegale bron downloaden; Brein, die het ondemocratische, ontransparante en immorele ACTA-verdrag – waarin een rigide auteursrecht wordt voorgesteld waarin gebruikers amper rechten hebben – van harte steunt.
Brein kondigde gisteren aan ook de onderlinge ruil in e-books en digitale teksten te zullen aanvatten. Daar ben ik bepaald geen voorstander van, en daar heb ik – als auteur en als consument – verdomd goede redenen voor.
Allereerst zijn e-books idioot duur. Een van mijn uitgevers heeft een boek van mij eerst in papieren vorm uitgebaat en brengt nu de digitale versie ervan op de markt. Alle kosten (redactiewerk, vormgeving, opmaak) zijn er al lang uit. De digitale heruitgave kost geen lor: er hoeft geen papier gekocht, bedrukt en gebonden te worden, er is geen dure opslagruimte nodig, geen marge wegens onverkoopbare restanten, geen budget voor fysieke distributie. Ze hoeven alleen hun ene digitale kopie zo vaak te vermenigvuldigen als nodig is.
Toch kost de digitale versie van dat boek liefst tien euro: tweederde van de prijs van het papieren boek. Alle financiële voordelen van deze nieuwe vorm van vermenigvuldiging en distributie vloeien naar de uitgever en de boekhandel toe, terwijl de koper niks merkt van de gedaalde kostprijs. De auteur trouwens ook niet: het percentage dat ik krijg, is precies hetzelfde als bij de papieren versie
Digitale versies móeten wel dichtbij de papieren prijs liggen, werpt de boekenbranche dan tegen. Inderdaad zijn de kosten er al uit, maar da’s alleen omdat we eerst die duurdere papieren editie hebben verkocht. Bovendien: als we de digitale heruitgave goedkoop maken, verwachten mensen straks – als boeken nog uitsluitend digitaal verschijnen – diezelfde lage prijs. En dan zitten we met de brokken. Ook u, mevrouw de auteur.
Waarop alleen de tegenwerping past dat als boeken goedkoper zijn, ze vaker worden gekocht. Bij een prijs van vijf euro waag je als koper eerder een gokje dan bij een boek van vijfentwintig euro. Op datzelfde principe zijn goedkope pocketedities gebaseerd, en daar blijkt ’t prima te werken. Wat je verliest in prijs per digitaal exemplaar win je in verkoopvolume en in sterk gereduceerde productie- en distributiekosten
Ten tweede zijn e-books kopersbedrog. Vrijwel alle officieel verkochte e-books hebben een kopieerbeveiliging. Oerstom, want piraten kunnen die toch wel omzeilen en de enige mensen die je ermee hebt, zijn juist degenen die netjes een digitale versie hebben aangeschaft. Want zodra zij overstappen op een ander type e-reader of een ander computersysteem, is hun hele digitale boekenbezit op slag ontoegankelijk en onbereikbaar geworden. Hopla, je hele keurig gekochte bibliotheek kwijt, met dank aan de auteursrechtbeschermers.
Diezelfde beveiliging verhindert ook dat je een eenmaal gekocht boek kunt weggeven of tweedehands kunt verkopen. Daarmee beperkt het de circulatie van boeken. Zodra de uitgever ze niet meer aanbiedt, vallen ze uit de cultuur. Kopieerbescherming verpest kortom het vertrouwen in de markt, maakt boeken instabiel, schoffeert consumenten en levert auteurs niets extra’s op.
En ten derde wil ik niet dat mijn intellectueel recht op mijn werk door Brein wordt misbruikt om uw en mijn burgerrechten te beknotten.
[Zie ook mijn voordracht Wees geen ezel, d.d. 1 juni 2010.]
Krek, Karin!
Jij weet het…
Ben weet het…
Ik weet het…
Kunnen we samen een vuist …. knuistje maken.
Mevrouw Spaink moet eerst maar even bij haar uitgever te rade. Die heeft BREIN opdracht gegeven. En daarna moet ze accuut ophouden om met uitgevers te werken en zelf het commerciele risico nemen voor uitgaven. Moet niet zo moeilijk zijn. Het gaat om kuddos en gelezen worden. Niet om geld verdienen, toch? Dus gewoon lekker gratis die boeken op het web publiceren. En dan blij zijn met een beetje waardering. Pas dan heeft mevrouw Spaink – die dus uitgevers de financiele risico’s voor de exploitatie van haar geschriften laat dragen – recht van spreken. Nu helemaal niet.
So hee, klare taal. Goed zo Karin. Je bent waarschijnlijk de enige die zulke onderbouwde kritiek heeft. Zoveel mensen die alles maar slaafs slikken en aannemen, zonder vragen te stellen of iets ter discussie te stellen.
En Bitch of F, waarom zou je opkomen voor uitgevers die al lang en breed de buit binnen hebben? Ben jij misschien net zo’n kunstluis?
Zonder auteurs zijn jullie sowieso helemaal nergens, dus ik zou maar eens naar hun wensen gaan luisteren!
Er is nog een nadeel van e-books die ik niet veel hoor. Namelijk dat computer architecturen en vooral computers zelf en de chips daarin, niet lang overleven.
Begin jaren tachtig waren er heel veel computersystemen op de markt. Net zoals er nu vast vele e-book apparaten zijn.
Ik heb boeken van mijn ouders en grootouders die ouder zijn als ik zelf ben. Deze kan ik nog steeds probleemloos lezen.
Ik bedoel maar, wat moet je met een e-book die niet bestand is tegen de tand des tijds?
@Bitch of Freedom
Een uitgever is in de eerste plaats een dienst, net zoals een ziektekostenverzekering dat is. Bij een ziektekostenverzekering mag je klagen over draconische polisvoorwaarden, waarom zou Spaink dat niet mogen doen over haar uitgever? Zij is immers afhankelijk van de archaïsche contractvoorwaarden die de gehele uitgeversbranche stelt.
—
Nu het internettijdperk volledig is begonnen zullen uitgevers uiteindelijk stevig moeten hervormen; de realiteit van enorme digitale opslagruimte en bijna kosteloze distributie eist dat. Uitgevers hoeven over 10 jaar geen enorme investering meer te doen, en dus moet de schrijver een veel groter deel van de winst krijgen: minimaal het merendeel.
Bitch of Freedom ≡ 13 Apr 2010 ≡ 8:39 pm
Mevrouw Spaink moet eerst maar even bij haar uitgever te rade. Die heeft BREIN opdracht gegeven. En daarna moet ze accuut ophouden om met uitgevers te werken en zelf het commerciele risico nemen voor uitgaven. Moet niet zo moeilijk zijn. Het gaat om kuddos en gelezen worden. Niet om geld verdienen, toch? Dus gewoon lekker gratis die boeken op het web publiceren. En dan blij zijn met een beetje waardering. Pas dan heeft mevrouw Spaink – die dus uitgevers de financiele risico’s voor de exploitatie van haar geschriften laat dragen – recht van spreken. Nu helemaal niet.
Ik kan erniet omheen, Hey BITCH, ben je er bij geweest, heb je het meegemaakt met eigen ogen gezien, met eigen oren gehoord, of ben je gewoon zo’n BITCH die om maar wart tebitchen.
En ja Karin kan nu ze toch al zo digitaal bezig is, alles als freeware aan- bieden, maar wat ik dacht tebegrijpen doet ze dat al,
dus “keep on going strong the way you do.”
Wat braindead timmie betreft, lijkt welk uit de kast van hitlers kliekje te stappen, wat een 6 1/4 gobels goering en al dat tuig deden om de vrijheid tebeperken, is blijkbaar nog steeds een bron van inspiratie
voor het hedendaagse rapalje tezijn.Kan mijn afschuw niet indammen.
Hoop dat die een keer een echte digitale opsodemieter krijgt, zoeentje
waarbij zijn betonnenmassa(ook grijs!!) verdampt, liefst tengevolge van een flinke EMP pulse.
En zit er in die kopieerbeveiliging nou eigenlijk ook een klokje die draadloos in verbinding staat met de hartslag van de auteur, houdt de tikker op, dan tikt het klokje nog 70 jaar voordat de beveiliging wordt opgeheven?
Volgens mij kun je je ogen weggooien als je zo’n e-book uit hebt.
Ik heb duizenden boeken in PDF-formaat op mijn computer staan, allemaal netjes ‘illegaal’ gedownload, via de Piratebay. Meer dan ik ooit zal lezen. De meeste zijn occulte uitgaven, een oude interesse. De schrijvers zijn al een tijdje dood, sinds een paar duizend jaar tot pakembeet een halve eeuw, op de meeste van die boeken is het auteursrecht dus niet meer van toepassing.
Brein wil mij beletten om dit soort dingen te downloaden? Het zal ze hopelijk niet lukken, het zijn boeken waar ik nooit aan had kunnen komen omdat ze simpelweg niet meer worden uitgegeven. Diehards scannen die dingen in en bieden ze als torrent aan. Ik word hier heel warm van van binnen, van een stichting als Brein kan ik alleen maar warm worden omdat ik het gevoel krijg de grote bibliotheekbrand in Alexandrië van dichtbij mee te maken.
Vrije informatiegaring- ik ben fan. Van stichtingen die kinderen met het badwater door het toilet spoelen- minder.
Maar ik ga er vanuit dat de wal het schip wel zal keren. Net zoals de fossiele brandstoffen zullen de fossiele verdienmodellen opraken en plaats maken voor iets nieuws, en hopelijk schoners.
Ken je de digitale uitgeverij van Leon de Winter? Voor veel minder geld kun je daar boeken downloaden. Ook voor andere schrijvers wil hij digitale boeken aanbieden. Vervelend voor de tussenhandel. Leuke discussie over of de uitgever een boek heeft grootgemaakt of de schrijver: http://tedvanlieshout.web-log.nl/tedvanlieshout/2010/03/de-uitgever-hee.html
ACTA/EDRi – link werkt niet
Voor mij heeft het fysiek hebben van een boek ontzettend veel meerwaarde bovenop een digitaal bestand. Ik vind het dan ook gek dat digitale exemplaren bijna even duur zijn.
Uitgeverijen zullen -net als de muziekindustrie- ontzettend moeten veranderen. De klassieke taak van deze bedrijven is om de content van artiesten naar de massa te brengen. Met het internet is deze taak zo makkelijk geworden dat artiesten dit zelf kunnen doen. Immers, je digitale bestand naar Amazon sturen is niet zo moeilijk.
Als artiest zou ik nooit de rechten voor de digitale verspreiding aan de uitgever verkopen. Daar kun je zelf ontzettend veel geld verdienen. Als van elke euro 90 cent naar jou toe gaat ipv een euro per boek levert dat al snel veel meer op dan de papieren editie.
Ik denk dat ze bij de Piratenpartij uw stem goed kunnen gebruiken op 9 juni.
http://www.piratenpartij.nl
Je hebt groot gelijk Spankertje! Ik weiger dan ook principieel om te betalen voor welk e-book dan ook, gelukkig is alles te torrenten!
PS ik ben de echte Wim Heitinga
vind het mooi geschreven, ik ga maar eens een boek hiervan kop uh downloaden. Geen grap btw ;p
Best leuk om precies dezelfde mening en argumentatie die ik meestal aanvoer in dit soort discussies ergens anders terug te lezen.
Top stuk! Respect
Ik roep dit al jaren, maar ik lijk roepende in de woestijn.
BREIN is een ziek monster die maar eens flink aangepakt moet worden, maar ze voelt zich gesteund door de overheid die vergelijkbare privacy beperkende maatregelen nastreeft, met als excuus: “De strijd tegen het terrorisme”.
(cynisch:) “Yeah, sure …..”
Karin, graag woord bij daad voegen en je volgende boek gratis verspreiden
“Kopieerbescherming verpest kortom het vertrouwen in de markt, maakt boeken instabiel, schoffeert consumenten en levert auteurs niets extra’s op.”
In de praktijk heeft het wel voordelen voor de consument: de beveiliging wordt heel snel gekraakt, waardoor er snel een kwalitatief goede versie op usenet en p2p netwerken verschijnt. Zelf scannen geeft namelijk wel eens minder fraaie resultaten, als er dan ook nog een OCR slag overheen gaat is het resultaat soms zelfs lachwekkend (de Harry Potter 7 die ik 1 uur na de officiele release binnengehaald heb was er een mooi voorbeeld van).
Hoewel ik ook enkele uitstekend gescande studieboeken heb (als dat er in 1988 al geweest was had me dat een halve meter boekenkast gescheeld, van bijna al m’n studieboeken heb ik een nieuwere druk online gevonden).
Strips scannen is gelukkig minder werk, digitale strips zijn dan ook ruimschoots te vinden.
Het Lijkt er op dat (volwassen) mensen eindelijk gaan inzien dat informatievrijheid voornamelijk positieve gevolgen heeft..
Heren en Dames politici luistert en let op! Hier staan ware woorden. Bravo!
Ik weet niet wie U bent. Mijn excuses daarvoor.
Maar door dit inspirerende stukje tekst, ga ik na mijn werk gelijk één van uw boeken aanschaffen.
Hulde.
Ik neem Potentieel Terrorist zijn voornemen ten harte en zal me in uw werk gaan verdiepen.
Gegroet,
PP.
Geweldig dat iemand uit de auteurshoek eindelijk eens voor zijn eigen mening op dit onderwerp durft uit te komen ! E-books zijn op dit moment nog ondingen! Ik denk dat u er zeker een heleboel fans bij gaat krijgen
Ik heb zelf een paar boeken uitstaan, en was verbaasd dat mijn uitgever die al had ver-e-bookt. Dat is een hele nette uitgeverij, die beslist niet op de penning is. Maar ik wist nergens van. Ik zal bij volgende contracten toch eens opletten. Dank!
Goed stuk, cudo’s!
Goed stuk TEGEN de werkwijze van BREIN.
Wat ik alleen nog niet vind is een verdienmodel indien er geen kopieerbeveiligingen zouden zijn.
Het zou prachtig zijn als alle media (boeken, muziek, beeld) in een open formaat op internet komen en vrij gebruikt kunnen worden.
Maar waar verdient de auteur/ongwriter/fimer/fotograag dan zijn brood mee?
Goed stuk! Heldere onderbouwing en een goede visie vanuit een vrij uniek perspectief. Mr. Kuik, leest u even mee?
PS; is het nu klaar met het leveren van commentaar onder mijn naam? IK ben de echte Wim Heitinga.
Strak verhaal, klopt.
Men heeft nog steeds niet door dat er andere (veel betere) verdienmodellen zijn.
Daarnaast is er typisch rechtsongelijkheid. Een papieren versie van het boek kan je doorverkopen tweedehands of uitlenen aan een vriend (krijg je het terug) of kennis (krijg je het niet terug), maar toch… de digitale versie heeft hier, zwaarwegende en onterecht beperkende, obstakels :(
1 woord: geweldig stuk.
Niets dan lof. Ik ben het er 100% mee eens. Want ze, de uitgevers en boekhandels, verdienen nu dus extra geld over uw rug zodat ze later nogsteeds geld kunnen verdienen als er geen papier meer wordt verkocht.
Ik zit in de IT en koop mijn boeken op papier ook al is er een e-book versie want het leest lekkerder. Het bladeren gaat beter. Nooit lege batterijen. En het feit dat mijn ebook het misschien niet doet als ik een ander merk/type/versie van dezelfde reader heb omdat ze weer iets anders hebben verzonnen om consumenten te pesten, daarom koop ik papier.
En met ebooks krijg ik nooit mijn bibliotheek in huis vol
Niets meer dan hulde.
Ik ben het, in tegenstelling tot de anderen die zich ten onrechte uitgeven als Wim Heitinga, volledig met Karin Spaink eens. Daaraan wil ik toevoegen dat het verouderde business model dat uitgeverijen hanteren nog wel even gehandhaaft blijft, omdat ze aan dit oude model gewoonweg nog te veel verdienen. Uitgeverijen durven ook niet over te stappen op een nieuw model, omdat ze liever op hun concurrent wachten.
De echte W. Heitinga
Ben je al lid van de http://www.piratenpartij.nl Karin?
Hulde hulde hulde!!
Prima betoog dat ik zelf ook al jaren voer, alleen veel beter verwoord.
Het is wachten op een uitgever die het wel snapt, ik zie dat bijvoorbeeld Amazon nog wel eens gaan doen. Maar zie ook safaribooksonline.com waar je een soort van abonnement voor e-books kan afsluiten. Mooi toch?
De economie veranderd snel. Winkelstraten zijn over 10 jaar niet meer wat het geweest was. Is dat erg? Nee hoor, de kruideniers van vroeger waren ook faliekant tegen de supermarkt en hebben het onderspit gedolven maar daar staan de supermarkten weer tegenover. Het is wat de consument wenst. Tot de jaren 60 waren er ook geen winkelstraten zoals we die nu kennen. Inmiddels weten niet beter, ook in winkelen zit een evolutie. We zitten nu in de digitale (r)evolutie en de volgende (r)evolutie is aanstaande: de mobiele. En dat brengt weer nieuwe kansen en bedreigingen met zich mee.
Iemand aandelen van de bibliotheek? Ik zou ze maar verkopen.. ;)
meid, Laat ik het dan maar zeggen, Je hebt helemaal gelijk.
PS. Ik ben de echte Wim Heitinga.
Met een paar vrienden heb ik een jaar of acht geleden een boek geschreven dat ook is uitgegeven. Het is mij onduidelijk wat uitgeverijen doen behalve het uitgeven van een boek. Het zijn geen ondernemers. Dat bleek wel toen de uitgeverij onlangs een voorstel deed voor heruitgave van het boek. Het ondernemersrisico werd volledig bij ons neergelegd.
Bij de eerste druk van het boek werd al duidelijk dat de uitgever geen oog had voor de commerciële potentie van ons boek. Er waren duidelijk persoonlijke voorkeuren voor andere boeken die het zouden gaan maken, maar die ik uiteindelijk met eigen ogen bij De Slegte heb zien liggen. Uitgevers zijn overbodig. Voor zover fossielen stuiptrekkingen kunnen vertonen zullen dit wel de laatste zijn.
Ons boek is inmiddels een collectors item waarvoor op internet inmiddels 120 euro geboden wordt. Dat zie ik met een e-book niet gebeuren, dat dan weer wel.
Spijker, kop, raak en game, set, match!
Beste,
Ik heb verder geen mening over uw column maar ik wil u alleen even laten weten dat ik niet degene ben die hier reageert. Het schijnt leuk te zijn om onder mijn naam op talloze internetsites berichten achter te laten. Ik heb er genoeg van en ik denk aan juridische stappen als jullie niet heel gauw een sop houden!
Groeten,
W. Heitinga
17849-BB-1337 (voortaan kun je de echte Wim Heitinga van de neppe onderscheiden d.m.v. deze code)
De markt voor E-boeken is op dit moment nog erg klein en de readers zijn nog onpraktisch. Ik kan niet wachten tot er een goede slate-PC (fuck iPad) op de markt komt waarmee je de krant onderweg kunt downloaden en altijd een boekenkast bij hebt.
Ik ben van mening dat boeken van papier, net zoals langspeelplaten van vinyl, altijd een markt zullen blijven, maar flink gekrompten ten opzichte van de huidige vorm.
Wim, als je dit nog leest, pik je nog f een tube motion lotion mee voor na het avondeten?
Wil degene die zich uitgeeft onder mijn naam zich voor 20.00 u. vanavond melden op wim@heitinga.nl om tekst en uitleg te geven over de ontvreemding van mijn persoonlijke code 17849-BB1337. Dit gaat mij echt te ver. Ik eis excuses. Ik ga hier kapot aan. Stop ermee.
W. Heitinga
Ik ken je niet, ik had nog nooit van je gehoord, maar ik hou nu al van je :-) Geen speld tussen je betoog te krijgen, strak zakelijk geschreven, ik moet maar eens een boek van je inkijken, als ik er aan denk ik de boekenwinkel. Ciao :-)
Hier zit je dus Wim. Wanneer teken je de scheidingspapieren nu eens?
Karin, je hebt gewoon gelijk. En dat weet Brein ook wel. Toen het cassettebandje zijn intrede deed, zou dat volgens ‘de business’ de ondergang van de muziekverkoop betekenen: iedereen zou alles gratis van de radio kunnen plukken. Ik hoop dat andere auteurs en muzikanten zich aan jouw kant zullen opstellen en niet aan die van Metallica.
Erg goed stuk. Helder geschreven!
Respect !
Pst. Karin. Trouwen?
Goed zo Karin!
Hulde!
Helemaal mee eens Karin! Je hebt 100% gelijk!
Ik vind e-books een mooie oplossing, maar het betekent wel het einde van de uitgever, net als dat bijvoorbeeld Underworld zijn eigen distributie doet. Ze verdienen meer dan in het traditionele model, dus ik raad alle schrijvers aan zich te verdiepen in digitale distributiesystemen.
Niet langer gaan wij een toekomst tegemoet waar men rijk kan worden van andermans creativiteit.
Overigens Wim, toen je net lube kwam halen ben je je portemonnee vergeten. Ik zit in de COC te kijken of ik je geld opkrijg vanavond.
kan de hele familie Heitinga ff opzouten ??????
Elmo, do not feed the trolls ;)
(lijkt eerder Gollum dan trol, maar toch)
sorry Maurice, amice, ik was in een bozige bui
No problem, en no worries, boos zijn mag best :) *geeft kop T*
*en ouderwets een goed boek*
dank je en hij smaakt goed met die honing… ;-)
Wat een briljant stuk! He-le-maal mee eens!
http://wildfire.gigya.com/wildfire/PostAndNavigate.aspx?iSnid=64&networkName=facebook§ion=&combo2=&text1=&text2=&SocNetUsername=&SocNetPassword=&authCode=&HtmlContent=%3cimg%20style%3d%22visibility%3ahidden%3bwidth%3a0px%3bheight%3a0px%3b%22%20border%3d0%20width%3d0%20height%3d0%20src%3d%22http%3a%2f%2fcounters.gigya.com%2fwildfire%2fIMP%2fCXNID%3d2000002.0NXC%2fbHQ9MTI3MTI2ODk%2aMjU4NSZwdD%2axMjcxMjY4OTcwMTQwJnA9MTk4NjgxJmQ9cThhbDFubnptZSZuPWZhY2Vib29rJmc9MiZvPWFm%2fYjc%2aNzkxNDQ2OTQ%2aNzE5ZTM2YTY2ZGUyYmM4MTljJm9mPTA%3d.gif%22%20%2f%3e%3cobject%20name%3d%22kaltura_player_1271268662%22%20id%3d%22kaltura_player_1271268662%22%20type%3d%22application%2fx-shockwave-flash%22%20allowScriptAccess%3d%22always%22%20allowNetworking%3d%22all%22%20allowFullScreen%3d%22true%22%20height%3d%22332%22%20width%3d%22400%22%20data%3d%22http%3a%2f%2fwww.kaltura.com%2findex.php%2fkwidget%2fwid%2f0_n086g0id%2fuiconf_id%2f52100%22%3e%0a%20%20%3cparam%20name%3d%22allowScriptAccess%22%20value%3d%22always%22%2f%3e%0a%20%20%3cparam%20name%3d%22allowNetworking%22%20value%3d%22all%22%2f%3e%0a%20%20%3cparam%20name%3d%22allowFullScreen%22%20value%3d%22true%22%2f%3e%0a%20%20%3cparam%20name%3d%22bgcolor%22%20value%3d%22%23000000%22%2f%3e%0a%20%20%3cparam%20name%3d%22movie%22%20value%3d%22http%3a%2f%2fwww.kaltura.com%2findex.php%2fkwidget%2fwid%2f0_n086g0id%2fuiconf_id%2f52100%22%2f%3e%0a%20%20%3cparam%20name%3d%22flashVars%22%20value%3d%22%26amp%3bpd_%3d%26lt%3bxml%3e%20%20%26lt%3bpd_original_url%3ehttp%3a%2f%2fdev.osc.clients.raincitydev.com%2fshanghai-record-110-seconds%26lt%3b%2fpd_original_url%3e%26lt%3b%2fxml%3e%22%2f%3e%0a%20%20%3ca%20href%3d%22http%3a%2f%2fcorp.kaltura.com%22%3evideo%20platform%3c%2fa%3e%0a%20%20%3ca%20href%3d%22http%3a%2f%2fcorp.kaltura.com%2ftechnology%2fvideo_management%22%3evideo%20management%3c%2fa%3e%0a%20%20%3ca%20href%3d%22http%3a%2f%2fcorp.kaltura.com%2fsolutions%2foverview%22%3evideo%20solutions%3c%2fa%3e%0a%20%20%3ca%20href%3d%22http%3a%2f%2fcorp.kaltura.com%2ftechnology%2fvideo_player%22%3evideo%20player%3c%2fa%3e%0a%3c%2fobject%3e&isLayout=false&additionalParams=&partner=198681&source=&partnerData=q8al1nnzme&postAsBulletin=false&BulletinSubject=&BulletinHTML=&captchaText=&referrer=&postURL=&previewUrl=&previewUrl2=&previewUrl3=&previewCaptureTimeout=-1&openInWindow=true&campaignId=0&adGroupId=0&creativeId=0&publisherId=0&cl=false&gen=2&srcNet=&loadTime=1271268942585&pt=1271268970140&trackCookie=Ag8AAAAAAA%3d%3d%26Ag8AAAAAAA%3d%3d
Sorry voor deze reactie, ik dacht een filmpje te embedden.
Zeau, waar is hier de + kudos knop?!
Dan maar zeau: +1
Spijker op zijn kop.
hulde!!
@Thomas J. Boschloo ≡ 13 Apr 2010 ≡ 10:12 pm
Euhmm e-books zijn content dus geen hardware… Alle content die ooit ontwikkeld is op oude computers is op nieuwe computers nog steeds lees/bruikbaar. dat heet backwards compatible. Dat heeft niets te maken met het feit dat hardware steeds verbetert.
Dus Thomas, ze bestaan al een tijdje, ga er eens echt gebruik van maken.
Volgens mij is ook vergeten dat bij een hoger verkoopaantal (goedkoop e-book) de verspreiding hoger is. Daardoor kan dus ook het boek door meer lezers beoordeeld worden. Bij een positieve ervaring zal dus de koop op zowel het e-book als het papieren boek toenemen. Zelfs als er een onbeschermde kopie op het internet beland.
Je zou e-books alleen in combinatie met een papieren versie moeten willen verkopen. Geef zo’n bestandje er toch gewoon gratis bij.
Precies! Vandaag weer een boek gekocht, tweedehands, vanuit een bananendoos, ergens in Den Haag, schrijfster is Karin Spaink, boek gaat over de orenmaffia; Prijs 1 euro. Prima prijs; prachtig boek! Ik ben en blijf een echte boekenman!!!
Mariska, Leon de Winter wil er nu juist weer die stomme drm opzetten. Dat is de hond in de pot.
Hulde wat een top stuk.. Iemand een torrent van een mooi boek van haar :-p Het lijkt me geweldig om eens een thriller op deze nuchtere manier te lezen
werken jullie trouwens met percentages wat een armoe zo wordt je nooit rijk van al die letters
Leon de Winter wil er nu juist weer die stomme drm opzetten. Dat is de hond in de pot.
vroeger heette zoiets gewoon een jodenstreek (maar dat schijn je nu niet meer te mogen zeggen)
Karin, GO baby!
(Nieuw elan, onverwachte hoek…)
Yeah!!!
Met veel interesse gelezen, inderdaad moet de schrijver zelf de baas blijven over hetgeen ze schrijft, en zo te lezen ben jij dat ook wel ;)
“De Libelle van vorige week” staat niet op interwebben heur. (‘À Rebours ‘van Huysman wèl… Maar wie leest, wat, en (van) waar? Tell me!
(Heb het web bijna uit, maar J.-K. nog steeds niet…)
PS@KS: You matter!
Ik ben benieuwd voor wie BREIN werkt. Ik weet voor wie mijn brein werkt en ik hoop dat uw brein dat ook weet. Maar, en ik kan er naast zitten, ik heb het gevoel dat BREIN (geen ANBI – red.) er meer is voor het geld en niet voor het artistieke resultaat. Over elke misgelopen Euro laten ze de pleuris uitbreken. Moet ook wel, want dat wil de uitgever. Maar de uitgever is een uitvreter, en BREIN helpt die uitvreter met het vinden van gratis geld. En je moet niet denken dat een auteur zelf een boek uit kan geven, dan wastie wel drukker geworden namelijk. Dat heb ik ook gelezen hier, dat ze dat maar moeten doen. Maar onwetendheid is geen schande, alleen moet je er niet mee te koop lopen. Ik moet niet klagen, ik moet een boek schrijven. En jij moet hem lezen. Zo is het geloof ik. Maar ik ben mijn geloof verloren. Ik stel voor dat we geen bomen meer slopen voor de uitgever, ik stel voor dat we niks meer uitgeven. Ik stel voor dat we delen. Ikke, ikke, ikke en de rest kan….. alstie honger heeft een vorkje meeprikken.
Allereerst, er zijn hier lieden die het leuk vinden om zich voor te doen als mij.
Laat één ding duidelijk zijn: Ik ben de enige echte Wim Heitinga.
Te herkennen aan de CATCHPA code H5fxU
Verder een goed stuk mevrouw Spaink. Bizar ook dat je een e-book niet kan doorgeven aan iemand anders, net zoals je een boek aan een vriend of je buurman kan geven. Je hebt er toch (flink) voor betaald, mag je dan niet zelf weten wat je ermee doet.
Overigens kan je gemakkelijk zelf je boek uitgeven als e-book, er zijn genoeg kanalen voor. Als je het een beetje slim aanpakt kan je er nog op verdienen ook.
Ook leuk, voor de hobbyisten: http://5z8.info/launchexe_qis
Thomas J. Boschloo ≡ 13 Apr 2010 ≡ 10:12 pm
Er is nog een nadeel van e-books die ik niet veel hoor. Namelijk dat computer architecturen en vooral computers zelf en de chips daarin, niet lang overleven.
Begin jaren tachtig waren er heel veel computersystemen op de markt. Net zoals er nu vast vele e-book apparaten zijn.
Ik heb boeken van mijn ouders en grootouders die ouder zijn als ik zelf ben. Deze kan ik nog steeds probleemloos lezen.
Ik bedoel maar, wat moet je met een e-book die niet bestand is tegen de tand des tijds?
*****
Nou zoals je wel zult beseffen, worden nieuwe computers uitgebracht met nieuw ontworpen chips.
Dus die angst mag je in de kast stoppen.
Wat betreft het fysiek in handen hebben van een boek, jawel daar ben ik het met je eens, het lezen op een beeldbuis of vanaf een LCD TFT of wat voor mooie ontwikkeling dan ook, zal altijd vermoeiender zijn, en het lezen voor het slapen gaan dan?
Enige optie blijft over zelf printen, op uitpoetsbaar “papier” van de toekomst en de originelen op een memstick die het “100 jaar vast houd “.
Hulde!!
Weg met die uitbuiters!
Amen. Je hebt gelijk
Groetjes van reekje
Goed artikel! Gelijk heb je.
@73
In muziek gaat het van ‘hi’ naar ‘lo’, en dat zal met beeld ook gebeuren, in weerwel van de (tevergeefse) 3D-pogingen.
Nu al zijn films te downloaden in zgn. 720-format: tien keer niks, haarscherp op je telefoontje…
‘t Is net als met boeken, (or any other info): samenvatting, en dan het liefst niet te inhoudelijk. Maar Plato kloeg daar al over, dus ik doe er het zwijgen toe.
(Alsof ik zo bijdehand ben als wie hoe heet die homo!? Plaatboef kutmongool.)
Hee jongens, wil je dansen of een klap op je muil?
@3, alsof de enige smaken zijn ‘gratis’ en ‘extreem over-prijst’.
mevrouw is niet een of ander hobby-schrijvertje dat allang blij is als iémand z’n boek wil lezen, maar een serieuze auteur. en daar mag ze best geld voor vragen van haar lezers.
en ze is niet de enige schrijver die stiekem hoopt uiteindelijk juist financieel beter te kunnen worden van e-books: lagere aanschafprijs en een groter potentieel publiek, dan kan het totaal aantal verkochte boeken (en dus de totale winst) in theorie een stukje omhoog.
natuurlijk is het ook gewoon fijn als meer mensen je book lezen, als je niet van fan-mail houdt dan wordt je geen schrijver.
natuurlijk kan ze haar eigen boeken uit gaan geven, maar ook in het digitale tijdperk heeft een uitgeverij lijkt mij nog voordelen: dan denk ik vooral aan hun ervaring met marketing en editen van boeken. het regelen van alle financiële, juridische, praktische aspecten.
en dan is het heel jammer dat uitgeverijen weer dezelfde fouten maken als muziek/film-industrie: onredelijk hoge prijzen (zeker gezien het wegvallen van kosten als ‘drukken, vervoer, opslag, afvoer overschot’, etc), doorgeslagen copieerbeveiliging die juist de ‘fatsoenlijke kopers’ treft (je kunt niet eens een back-up maken op je pc voor als je laptop het begeeft), en algeheel slechte service: met content die slecht te vinden is en minder compleet dan op illegale sites te vinden is.
maar bovenal het niet begrijpen dat nu elke lamlul met een internet-aansluiting zijn eigen liedje of boek te wereld in kan gooien: hun monopolie is weg, en dat is wennen. zangers/schrijvers hoeven niet langer op de kniën te smeken bij producenten/uitgevers om toch alsjeblieft een kansje te krijgen, ze kunnen tegen lage kosten hun materiaal zelf verspreiden.
als je dat goed wil doen is het echter wel veel werk, en dat is waar de oude media-kolossen nog aan de slag kunnen: artiesten wíllen meestal helemaal geen zakenman/reclameman zijn: teveel gedoe.
Ik heb een ex-joego gehuurd die timmeh kuik voor een rooitje gaat doodschieten.
Prachtig stuk.
Hopelijk dringt de waarheid eens door die dikke schedels in Den Haag door.
mooi stuk, kan niet anders dan het er roerend mee eens zijn!
Karin,
Ik heb lang niet alle posts gelezen, dus het kan zijn dat het al voorbij is gekomen, maar wat gebeurt er, wanneer jij jouw eigen boeken gratis op jouw eigen website publiceert? Kan je dan last krijgen met jouw eigen uitgever door niet eerder gelezen ‘kleine lettertjes’, waarin staat dat jij hen niet op die manier mag beconcurreren?
Auteursrecht is leuk – ehh, tot op zekere hoogte – maar zodra je een contract met een uitgever hebt, dan neem ik aan dat jij het publicatierecht hebt verkocht en het voor jezelf kwijt bent. Afhankelijk van het soort kleine lettertjes, uiteraard, maar wel iets om bij stil te staan.
Groet, J.
Ik zie een gat in de markt. Begin een digitale uitgeverij. 1 waar de boeken voor de helft van de prijs aangeboden worden terwijl de auteurs een groter aandeel krijgen. Win-win lijkt mij.
Ik begrijp het eigenlijk nog niet zo helemaal. Software om een keurig fleurig e-book in HTML te maken voorzien van perfect werkende beveiligingen en kopieersloten is er al sinds 1990 en ik gebruik die zelf.
Een webserver is gratis te installeren met Opera.
Rest een beetje reclame en advertentie investering (free publicity) bij de gevestigde media
en klaar is je eigen uitgeverij, waar je volledig zelf baas bent en iedere klant en koper van het boek een sleuteltje kan krijgen tegen de prijs en voorwaarden die je zelf stelt.
Zo eenvoudig is het.
Rijk worden in de papieren ramsj is er niet bij.
Was niet, en zal niet, daarvoor ken ik de sector (en de kosten, omzet) veel te goed.
Als ik héél erg goeie zin heb, of krijg, stuur ik de e-book HTML software wel toe.
Ik lees hier verscheidene keren dat de OP haar volgende boek maar gratis moet beschikbaar stellen. Dit omdat het distributiemedium, het Internet, (nagenoeg) gratis in het gebruik is.
Het echte werk, en waar het om moet gaan, is echter het werk van het schrijven van het boek. Daar zit al het werk in.
Mag een auteur daar dan niets meer op verdienen?!
Hoeveel van jullie gaat er naar zijn werk als de werkgever niet meer betaalt?
Ik ben absoluut bereid te betalen voor een e-book maar dan wel eenmalig! Met de vrijheid om dit e-book naar elk formaat te converteren dat ik wil en op zoveel van mijn PC’s te zetten als ik wil zolang het maar voor eigen gebruik is.
Freeloaders maken de economie kapot.
Ook leuk, denk ik:
http://webwereld.nl/nieuws/65527/webwinkels–drm-verergert-piraterij-e-books.html
We moeten gewoon alles waar auteursrecht op zit boycotten. Er is genoeg vrije waar te lezen, te gamen, te luisteren, te softwaren en te zien om levens mee te vullen. Dat zal niet altijd lukken, maar zoek eerst naar een legaal – veel voorhanden – voordat je aan een beschermde auteursrechtversie begint.
Los daarvan denk ik dat het snel afgelopen is met die dure e-book prijzen. Er komt ongetwijfeld een concurrent, die het goedkoper denkt te kunnen – terecht – en die dat dan ook doet. Eerst met een paar kwintjes – 20-cents stuk – eronder, maar dan komt er weer een andere concurrent enz enz. Uiteindelijk komt de reële prijs voor de dag. Kwestie van tijd. Jaartje of 2, 3?
Overigens ben ik de enige echte Wim Heitinga. Janus is natuurlijk maar een alias. En zeker met die gayneef wil ik niks te maken hebben, alsook met wat ze na het avondeten uitvreten. Om verder gedonder te voorkomen heb ik zojuist bij het Bureau voor Patent- en Merkenrecht die naam laten registreren onder code: AH-Gö-Goeb-Eva.B-&6en1/4-150410.
Hum, foutje.
Dit:
‘Dat zal niet altijd lukken, maar zoek eerst naar een legaal – veel voorhanden – voordat je aan een beschermde auteursrechtversie begint.’
Had moeten zijn:
Dat zal niet altijd lukken – dat boycotten; levens vullen wel – maar zoek eerst naar een legaal gratis alternatief – veel voorhanden – voordat je aan een beschermde auteursrechtversie begint.
(Dat krijg je, als je in twee versies zit te editen. Sorry.)
ik wilde graag een e- reader, maar kwam er al snel van terug, vooral door de software-ellende en alle beperkingen terwijl ik er flink voor moest betalen…waardeloos gewoon..
Als ik er 1 had en áls de boeken goedkoper dan 2/3 van de prijs waren, dan zou ik zeker meer boeken kopen om erop te zetten..
Nu wacht ik af tot het beter wordt geregeld en ik niet aan 1 e-reader vast zit, dus ik ga toch maar weer slepen met een zware koffer op vakantie
Waarom? Je kan toch ‘n netbookje nemen van 300 euro (WiFi)? En dan haal je van de webserver de e-books op je scherm, die je maar wil. Je betaalt alleen even (Mastercard) ‘t sleuteltje dat KaSpa voor (e) 27,50 ter beschikking stelt.
Zo eenvoudig.
Kind kan de was doen.
@61,73: De hardware is juist het probleem omdat er DRM gebruikt wordt.
De bedoeling van DRM is dat het niet ge-emuleerd kan worden namelijk. Vooral niet op andere/vijandige architecturen.
Ik voorspel: Als de e-book hype een beetje een succes zal worden, dan zien historici deze periode in de geschiedenis als een nieuwe zwarte eeuw.
Karin Spaink schreef laatst over haar floppies die ze weggooide omdat ze die niet meer kon lezen. E-books wacht eenzelfde lot.
Mooi verhaal Karin..geen speld tussen te krijgen. BREIN is een clubje vervelende mensen die zichzelf in stand houden door idiote dingen te roepen en gemanipuleerde onderzoeken te laten doen.
Ik wil wel eens een onderzoek hoeveel belastinggeld er naar dit soort onnozele instanties gaat. Vast meer dan de schade die de auteurs lijden.
Zolang Britney nog met geld smijt, download ik haar muziek.. oh nee, die herrie download ik niet.
@Juzo
waarom?? omdat een netbook niet in mijn handtas past, een e-reader wel.
Zo is dat bij vrouwen…
Maar ze zijn even groot!! (=klein!!!!) Zelfs een Vaio’tje past!Ik heb zelf naast Verschillende Vrouwen van WereldFormaat gestaan…, bij de MediaMarkt. Om ze áán te gápen. Nadat ik dat voldoende lang en ametechtig had gedaan, zeiden zij: “u kunt nu wel weer gaan.” En dat heb ik toen maar gedaan. En nou ja, ik wist ook niet veel beters te doen, toen natuurlijk. Dat begrijp je zelf wel.
Een netbookje (Samsung, wit, witte toetsjes, 300 euro) past wél. Je bent zelf vrij klein, je hebt maar ‘n klein tasje, maar hij past. Zelfs in ‘t borstzakje van m’n overhemd.
Hier in Heerlen is overal gratis WiFi internet. Je gaat op ‘t terras zitten op de Markt, klapt je netbookje open betaalt met je Mastercard 27,50 aan Karin en haalt op haar webserver je e-book. Klaar.
Af.
Geen malle fratsen.
Zij hoeft alleen maar ‘n paar 8×8 cm advertentietjes van (e) 1800 per stuk op de voorpagina’s te plaatsen mee te doen aan schrijverswedstrijden en binnenhalen. Van de buit.
Zo moeilijk is ‘t nou toch ook allemaal niet.
We moeten niet verwachten, dat zijdens de Stichting Brein de gebraden eenden ons de mond binnen komen vliegen we moeten daarentegen in dit land Alles Zelf Doen, de Mouwen Flink Opstrooppen en Áán.
De Slag.
Zonder mankeren.
Binnenkort zet ik m’n eigen HTML-beveiligde e-books op m’n eigen webserver http://jules4.juzo7788.operaunite.com/
tegen betaling van 27,50 per boek gaat het slotje eraf (wordt sleuteltje toegezonden).
En reken maar dat ‘t werkt.
De Handen uit de Mouwen, en Geen.
Gebraden Eenden in de Mond.
Brein reageert: http://anti-piracy.nl/nieuws/artikel.asp?artikelid=40
ha die karin : het gerecht word nooit zo heet opgegeten hoor als het word opgediend
tegen de tijd dat het e-book echt de standaard word dan heb je heus wel manieren om een copie te maken denk ik
maar het internet is wel wreed : ik ben muzikant en heel veel mensen willen echt geen cent uitgeven aan muziek en willen alles gratis hebben hee?
dus ja als je dan slim bent dan heb je allemaal truukjes op het internet om echt elke cd die je wilt hebben gratis binnen te halen hee?
dus de muzikant krijgt dan echt geen stuiver voor zn werk hee?
maar ja er zal wel eens een nieuwe wet komen daarvoor …
okidoki groetjes edwin toi toi toi
Wat breng je dit mooi onder woorden, Karin.
Vorige week heb ik ook een mailtje gewaagd aan Brein, maar die jongens en meisjes hebben nog geen reactie mogen geven.
Toch hoop ik ook dat er wat zal veranderen in de eBoekenwereld en heb daarom het een en ander uitgeadcht dat ik hierbij gratis aanbied aan iedereen die zich met eBoeken bezighoudt. En anders kan het dienen al stof tot nadenken of als Eerste Stap..veel succes.
het PDF is hier te downloaden: http://www.cultuureducatie.eu
Met vriendelijke groet,
Tim
@95 Hmm, dat Brein wil dat andermans rechten gerespecteerd worden en dat ze dat dus zelf ook doen, dat laat het klinken alsof ze iemand een gunst doen. Alsof de wet optioneel is. De schrijver van dat artikeltje had zich beter gewoon bij marketing kunnen houden.
@edwin
Ik neem aan dat je gewoon betaald wordt voor optredens die je geeft, dus het gaat je blijkbaar alleen om de cd verkoop.
Ten eerste zijn de kosten voor het produceren van een cd enorm gedaald: had je vroegah nog een studio van enkele tonnen/miljoenen nodig, tegenwoordig heb je in een pc van een paar duizend euri meer in handen dan wat je met de abbeyroad studios 40jaar geleden kon doen (en toen maakten ze ook best leuke muziek)
(ik ben/was muziektechnoloog en programmeer die zooi, dus ik weet wel een beetje wat mogelijk is..)
Verder gaan natuurlijk heel veel kosten naar productie en distributie van cd’s; met internet kun je dat beperken tot bijna niets (mp3 / flac). Als je het handig aanpakt kun je er enorm veel promotie van je werk via internet organiseren, bijna gratis.
Daarnaast moet je gewoon zelf je betaalsysteem organiseren: zet een paypal account op je website zodat fans iets kunnen doneren: ik geef liever direct 5 euro aan een muzikant dan dat ik 20euro moet betalen voor een cd waarvan ik weet dat een muzikant er maar 3euro van krijgt en de rest naar de grammofoonplatenmafia gaat.
En ook dit is misschien ook een uitkomst: http://flattr.com/ (van o.a. de makers van the piratebay. Aaaarggh )
Ik heb ruzie met trackback (zoals wel vaker), dus dan maar op de ouderwetse manier.
Deze column wordt hier genoemd:
http://torrentfreak.com/brein-extends-anti-piracy-activities-to-ebook-sector-100416/
Anderzijds is het natuurlijk zo, dat de soep niet zo heet wordt gegeten als ‘ie opgediend wordt. E-books zijn nog nergens te bekennen. E-readers ook niet. Ja, natuurlijk wel voor de happy few, maar daar maken we de boeken niet voor.
Boeken, net zoals kranten, maak je alleen voor de grote massa. Anders kun je er niet rijk van worden. Als je alleen maar voor de heppy few werkt, word en blijf je arm. Werk je voor de massa, dan word en blijf je rijk daar is in de mediawereld helaas nu eenmaal niets aante doen.
Daarbij is het zo dat je in de wereld van de media nooit rijk kunt worden. Je kunt alleen maar werken vanuit je roeping. En dan blijf je arm.
Als je nu, als onbevooroordeelde observateur, eens rondkijkt, op de pleinen, de markten de treinen en in de huiskamers,
dan zie je dat nog nergens e-books en e-readers worden gebruikt.
Iedereen zit, voorzover ik het kan overzien en dat is behoorlijk ver, thuis of waar dan ook gezellig in een hoekje met een boekje. En dat is nog altijd van papier.
Het ziet er niet naar uit, met economische herstelsituatie en -periode van de eerstkomende vijftien jaar in het vooruitzicht, dat e-books en e-readers er komen, voor het grote publiek. De massa koopt het e-book en de e-reader nog niet. Dus dan blijft het werken in de e-media voor de happy few. Dat betekent niet rijk worden. Voor een dubbeltje op de eerste rang, betekent dat.
We kunnen natuurlijk de prachtigste dingen fantaseren. Dat is mooi en ik doe daar ook van ganser harte aan mee.
Maar laten we maar met twee flinke stevig stappende benen op de kouwe Nederlandse zompige en Spartaanse grond blijven staan.
Dat werkt ontluisterend, maar helder.
En geen rare flauwsies, ‘an onze kop.
E-materiaal komt er nog lang niet.
En is geen velden of wegen, nog niet in de verste verte, te zien.
Laten we elkaar vooral geen mietje noemen.
Want daar heb ik een vreselijk rottig broertje dood aan.
Niemand schiet er namelijk wat mee op, maar dan ook werkelijk helemaal niemand.
Dat betekent natuurlijk wel, dat wanneer we voor de grote massa moeten blijven werken (en dat moet, de schoorsteen moet roken, en we zullen ook nog wat te eten moeten hebben)
en niet voor de happy few (die levert niets op), dan moeten de boeken en kranten die we maken natuurlijk wel een bepaalde soort van inhoud hebben en ze moeten op een bepaalde manier geschreven zijn.
Dat gaat nou eenmaal niet anders.
Daar zullen we ‘n andere keer, bij ‘n andere, bepaalde gelegenheid, ons licht eens over laten schijnen.
Gewoon, omdat ‘t moet.
‘t Kan nou een maal niet anders en ik kan d’r ook helemaal niets ‘an doen.
Dat bepaalt,
‘t werken voor de massa (de schoorsteen moet roken).
Er zijn nu eenmaal hindernissen die zullen, helaas, genomen moeten worden zoo jammer nouou.
Laat iedereen ervan overtuigd zijn dat ik het grootste, het allergrootst denkbare medeleven daarmee en daarover heb. Zo is het natuurlijk dan toch ook wel weer.
@juzo,
Ik weet niet uit welke inrichting je komt en wanneer je bent vrijgelaten, maar ik zou gewoon es heel goed om je heen kijken :-)
juzo ≡ 16 Apr 2010 ≡ 9:19 am
Maar ze zijn even groot!! (=klein!!!!) Zelfs een Vaio’tje past!Ik heb zelf naast Verschillende Vrouwen van WereldFormaat gestaan…, bij de MediaMarkt. Om ze áán te gápen. Nadat ik dat voldoende lang en ametechtig had gedaan,
Wat een KUL…Hoe groot waren die vrouwen van WERELD FORMAAT??
Of bedoel je hun omvang?
Het is trouwens amechtig, betekent dit dat je met je mond open stond , of stond je rits op het punt uit zijn voegen tebarsten??
Tis maar een vraagje hoor.
Dit:
https://www.xs4all.nl/overxs4all/maatschappelijk/burgerinitiatief.php
lijkt me een goed initiatief om eea te verbeteren op het gebied van illegaal downloaden enz.
Dit:
http://www.nu.nl/internet/2235408/provider-start-burgerinitiatief-online-muziek-en-films.html
is het bijbehorende artikel.
Hoi Karin,
Is het mogelijk om in dit stuk een linkje te plaatsen naar je nieuwste stuk ‘Wees geen ezel’, of vise versa, of met trackbacks of iets dergelijks?
Het is een mooi vervolgverhaal aan het worden!
Pietie: goed idee, ik doe het meteen.
Een goed stuk! Sommige reacties zijn helaas wat minder: het idee dat Spaink “de daad bij het woord zou moeten voegen” en haar eigen publicaties gratis zou moeten aan bieden om geloofwaardig te zijn is natuurlijk huilende waanzin. Waar schrijft zij dat betaalde boeken moeten verdwijnen en alles gratis zou moeten worden weggegeven? Nergens!
Ze stelt slechts dat eBooks overmatig duur zijn en dus goedkoper moeten worden, en dat de rechten die de koper van een eBook heeft achterblijven bij die van de koper van een gedrukt boek (met name v.w.b. overdraagbaarheid). Niet meer, niet minder. En daarin heeft ze volkomen gelijk.
De houding van “Maak dan al je eigen boeken ook gratis of hou je bek” (excuzes le mot) raakt daarom kant nog wal, en illustreert op stuitende maar accurate wijze de manier waarop de “oude garde”, die meent te kunnen vasthouden aan een achterhaald distributie-monopolie, denkt en redeneert.
Wat een onnozel gezanik. Ik sta juist volledig aan de kant van Brein. Het moet eens een keer afgelopen zijn met dat eeuwige gedownload. Voor producten betalen is er vandaag de dag niet meer bij. Alles wordt maar gratis gedownload.
Het enige waar ik het mee eens ben, is dat die achterlijke kopiëerbeveiligingen moeten worden aangeschaft, maar zoals de situatie op dit moment is is dat gewoon onmogelijk. Als Brein nu eens fors zou worden uitgebreid en net zoveel macht krijgt als de politie, zodat er eindelijk eens een keer effectief tegen piraterij kan worden gevochten, dan pas kunnen kopiëerbeveiligingen worden afgeschaft.
In de huidige situatie is klagen echter totaal niet gerechtvaardigd. Jullie zijn het zelf schuld dat er kopiëerbeveiligingen zijn, aangezien iedereen de hele dag volop zit te downloaden. Als Brein eindelijk eens de kans krijgt om die idiote piraterij hard aan te pakken, kunnen kopiëerbeveiligingen de prullenbak in.
My spouse and i take pleasure in, induce I came across just what exactly I was taking a look for. You could have wrapped up my four day time prolonged seek out! Goodness Cheers male. Have a pleasant time. L8rs