Waarom nare muziek prettig is

De Britse krant The Daily Telegraph meldde eergisteren:


Intelligent teenagers often listen to heavy metal music to cope with the pressures associated with being talented, according to research. The results of a study of more than 1,000 of the brightest five per cent of young people will come as relief to parents whose offspring, usually long-haired, are devotees of Iron Maiden, AC/DC and their musical descendants. Researchers found that, far from being a sign of delinquency and poor academic ability, many adolescent “metalheads” are extremely bright and often use the music to help them deal with the stresses and strains of being gifted social outsiders. [..] Participants said they appreciated the complex and sometimes political themes of heavy metal music more than perhaps the average pop song. It has a tendency to worry adults a bit but I think it is just a cathartic thing. It does not indicate problems.

Die stelling heb ik zelf al ‘s verdedigd, hoewel ik ‘t toen over aanzienlijk viezere muziek had dan AC/DC (yuk). Doe mij maar Godflesh en Nine Inch Nails. Veel. Iemand zou er een t-shirt van moeten maken: ‘We like NIN because we’re fucking brillant.’

Author: Spaink

beheerder / moderator

21 thoughts on “Waarom nare muziek prettig is”

  1. De laatste ‘N’ van Nine Inch Nails staat verkeerd om (en dat noemt zichzelf een fan)

  2. Zolang je maar niet voor lul loopt met ‘I love NIN’ op je t-shirt ;-)

    Ik vind dat Jawbox mij erg intelligent maakt. De teksten zijn onbegrijpelijk voor mij. Ik heb een nummer van ze op mijn site gezet, de rest van ze is even goed! Helaas erg slecht verkrijgbaar dus dat wordt eMule-n voor aankomende fans :-(
    http://www.xs4all.nl/~tjboschl/glues/08-Spoiler.mp3

    [What you already know should be more than enough to cut this two-bit show down with the dust. target: wires and the seams. induce the rush of disbelieving lies that aren’t your own. spoiler, spoiler, come just to turn it over. if you could kill it slower. working the wrecking ball, maybe you feel less small. religion for the mean. ’cause disbelief suspended for the sake of nothing more than empty insides huming is sending you to sleep. ah, vindication isn’t what it used to be]

    Waar gaat dit nummer in hemelsnaam over! De metaforen van Trent Reznor begrijp ik iig nog :-/

    Ik ken trouwens ook nog iemand online die alleen klassiek luistert. Buitengewoon intelligent iemand!

  3. Zou je dezelfde stelling ook verdedigen voor gangsta of pimp-rap, Fergielicious of de allerplatste disco als bleek dat daar PhDs naar luisteren? “People like you are the reason people like me listen to disco” ofzoiets? Ik ken ook briljante mensen die daar naar luisteren, namelijk.

    Trent Reznor zei eens dat Closer door Prince was geinspireerd, en is dat nummer inhoudelijk nou zoveel anders dan Darling Nikki dat alleen geschoolde mensen ernaar luisteren? Van de tekst van Sign O’ The Times zou je ook een prima industrial song kunnen maken – een mooie uitdaging voor de mashers onder jullie. Persoonlijk vond ik Batdance van Prince erg industrial, het had zo een Nine Inch Nails nummer kunnen zijn (met geschreeuw, ronkende gitaren en film-samples en al, misschien zonder het funky orgeltje). Waarom is het een industrial en het andere mainstream pop-muziek? Kortom, het gaat alleen om het pakje, niet om de inhoud.

    Dat slimme of domme mensen naar een bepaalde muzieksoort luisteren zegt helemaal niets over de muziek zelf. Oh, maar ze hebben natuurlijk alleen onderzoek gedaan onder reeds slimme studenten. Volgende keer onderzoek doen onder de mall-rats voor een evenwichtiger beeld van wie naar deze muziek luisteren en hoe ze de inhoud ervan interpreteren. Wat als uit het onderzoek was gebleken dat alleen maar white trash losers naar Metal luisteren? Zou dat iets bewijzen over de muziek?

  4. Slimme mensen luisteren naar muziek gemaakt door slimme mensen. Domme mensen luisteren naar de muziek gemaakt door domme mensen. Mensen die te dom zijn om ooit nog iets te kunnen leren in hun leven zien het verschil niet tussen beide soorten muziek (of liever gezegt, horen het verschil niet). Iemand die zijn eigen zwakheden niet kent, kent ook de zwakheden van anderen niet. En andersom natuurlijk!

    Q.E.D.

    (P.S. Black Eyed Peas is commercieële troep ‘my bum my bum my bum’ erg puberaal vergeleken met Trent!)

  5. Als ik nog één keer merk, dat je mij nadoet, in je pertinente stellingen en beweringen, word ik boos.

    Want ik ga de boeken niet halen bij Karin, ik breng haar de mattenklopper. Rangtang. Rangtang. Rangtang. Dat waren de woorden waarmee ik ze (meervoud) over de knie legde.
    Daarna kwamen ze (meervoud) vele jaren niet meer stil.

    ‘\^_^/’ – http://www.juzo.777.nl/ghetto/ghetto1.mp3

    De pitch staat inderdaad iets hoger.Maar dat klinkt wel lekker,in de trein.
    PeeWee.

  6. “De goede naam van NIN kun je niet typen, dat is het hele eieren eten :)”

    tsk tsk. tuurlijk kan het wel

    NI?

    moet je natuurlijk wel het cyrillisch bij de hand hebben ;)

  7. Jouw mattenklopper is niet groot genoeg Juzo. En je armen niet lang genoeg. En mocht jouw boos worden een mislukte bedreiging naar mij zijn, achteraan aansluiten. Ik ben met erger dingen als boos worden bedreigt op usenet :-)

    Internet haalt het slechtste in de mens naar boven (ook bij mij).
    Wordt maar lekker boos. Mij kan het niet boeien.

  8. En ga vooral niet jezelf over je bol aaien met opmerkingen zoals: “Slimme mensen luisteren naar muziek gemaakt door slimme mensen. Domme mensen luisteren naar de muziek gemaakt door domme mensen”. Ik luister met veel plezier zowel naar de muziek van de Black Eyed Peas als naar de muziek Nine Inch Nails (ja, DAT kan namelijk ook!)… en toch vind de teksten van beiden evenredig puberaal. Is “I wanna fuck you like an animal” nou echt zoveel intellectueler dan “My humps my lady-lumps”? Laat me niet lachen.

    Het gaat hier om uitermate waardeloos “onderzoek” dat helemaal niets bewezen heeft, behalve dat heel veel mensen hun muzieksmaak bevestigd willen zien door een beroep te doen op de “slimme” mensen die ernaar luisteren. Bovendien vind ik het complete onzin om te insinueren dat slimme mensen minder geneigd zijn tot “delinquency”… hoe de hel hebben de wetenschappers dat gedefinieerd? En hoezo dat “academic ability” per definitie intelligentie bewijst? (George W. Bush ging ook naar een goeie school, weetje).

    En tenslotte is het onzin dat het bestaan van slimme fans bewijst dat een bepaalde muzieksoort goed voor je is. Zoals ik al zei: er luisteren ook academici naar Nelly en Usher. Is daarmee de positieve waarde van die muziek bewezen?

    Dit non-argument (slimme kids luisteren ernaar, worden niet crimineel en dus is er niets aan de hand) kan net zo goed de andere kant op gebruikt worden. Laten we datzelfde argument eens toepassen op pimp-rap:

    “Intelligent teenagers often listen to pimp-rap to cope with the pressures associated with being sexually active in a conservative society, according to research. The results of a study of more than 1,000 of the brightest five per cent of young people will come as relief to parents whose offspring are devotees of Snoop Dog, Nelly, Nate Dogg and their musical descendants. Researchers found that, far from being a sign of delinquency and poor academic ability, many adolescent “players” are extremely bright and often use the music to help them deal with the stresses and strains of being sexually active teenagers [..] Participants said they appreciated the honest and blunt convoluted sexual entanglements of pimp-rap more than perhaps the average heavy metal love-song. It has a tendency to worry adults a bit but I think it is just a cathartic thing. It does not indicate problems.”

  9. Ik zit je maar te fukken grom. Intelligentie boeit mij niet zo. Er zijn ook zoveel soorten van. Iedereen is wel ergens heel erg goed in en daarop beoordeel ik mijn omgeving. Op waar ze (ijzingwekkend) goed in zijn. Niet of ze hoge cijfers op het VWO haalden.

    Ik luister veel naar ATR (vroeger naar NIN). Veel extremer vind je het niet. “No difference between black and white. Difference between young and old! Just point it out to the cops that a gethobaster can be used as a weapon”.
    http://www.youtube.com/watch?v=_ab7Dksqfnw

    Ik kan er een hoop onverwerkte aggressie in kwijt. NIN is hol en leeg waaruit een hoop extentiële spanning ontstaat. Niet iedereen pikt dat op. Mijn ouders trekken nog geen drie minuten NIN (en nog minder van ATR!)

  10. NIN vind ik helemaal niet hol. Wat, is NIN opeens Piet Mondriaan geworden, pure abstractie? Wat een grote onzin. Nogmaals, dat jij Atari Teenage Riot de meest extreme muziek noemt heeft meer te maken met jouw eigen (zo te zien weinig brede) muziekkennis dan met de muziek zelf. Ga maar eens wat van Throbbing Gristle downloaden (en kijk, hier heb je iemand die EN Black Eyed Peas, EN Justin Timberlake EN Throbbing Bristle kent en luistert en het allemaal OK vindt! Het moet niet gekker worden!).

    Als het je alleen maar om “extremiteit” gaat, waarom download je niet meteen een paar mujahideen propaganda-video’s? Die zien precies zo uit als een doorsnee heavy metal video zoals je die vroeger zag op MTV Headbangers’ Ball. De muziek is nou niet bepaald wat iemand als jij gewend is, maar is zulke mujahideen-muziek nou (wel of niet) “extreem”? Want, geef toe, voor iemand als jij is het paketje waarin de muziek gepresenteerd wordt net zo belangrijk bij het bepalen of je iets extreem vindt als de muziek zelf. Als jij die mujahideen-muziek zou horen zonder de mujahideen-beelden erbij, zou je bij wijze van spreken in slaap vallen terwijl iemand anders (die de lyrics van de song wel verstaat) erdoor in vervoering raakt en net als jij zegt: “Ik kan er een hoop onverwerkte aggressie in kwijt”. Een suggestie:
    http://www.youtube.com/watch?v=XZrx03wb7vQ

    Zet er een heavy metal sample (en een gabber-house beat) onder en je kunt het zo verkopen aan de metal-heads, dus nogmaals, wat is “extreem”? (Ik vind trouwens dat Sheik Feiz ietwat betere teksten schrijft dan Trent Reznor.)

    En so what dat je ouders geen bal vinden aan ATR en NIN (en laat me raden, die mujahideen music-videos vinden ze vast ook niet erg koosjer)? Moet ik van alles en nog wat aan mijn ouders voorleggen om te bepalen om het extreem is? Als ik dit toepas op My Humps van BEP, dan is dat ook extreme muziek.

  11. Heb je de video bij Happiness in Slavery van NIN al eens gezien grom? Wees gerust, het is geen echte snuff maar een metafoor voor de strijd van Trent tegen zijn toenmalige platenlabel TVT.

    En verleid mij niet tot het kijken naar mujahidin video’s, dat mag jij zelf fijn blijven doen, want er kijken mensen mee met al ons internet verkeer. Al was het alleen maar vanwege het lezen van Karin’s radicale privacy activisten blog.

    Plak het deuntje van graaf tel van Sesamstraat onder een KP filmpje en het is opeens hardcore. Yeah, sure.. Je argumenten snijden weinig hout graaf tel. Ga jij maar lekker naar je Peas cd luisteren met de rest van je brugklasgenootjes (graaf Jozo dus)

  12. *gaap* Happiness in Slavery ken ik allang. Het is “interesant” vanwege de homofobe connotaties (aan het begin focust de camera op de genitalia van die man die zich uitkleedt), vooral in het licht van Trent Reznors homofobe uitspraken zoals: “I’m not gay, my tongue is my own.”. Trent Reznor blijkt helaas een homofoob te zijn, en dat blijkt uit deze video.

    Wat deze opmerking betreft: “er kijken mensen mee met al ons internet verkeer”, het spijt me dat je zo paranoide bent. Als de AIVD daadwerkelijk meeleest nodig ik ze bij deze uit om mij op te pakken voor het linken naar een Youtube video. En wat hebben “radicale privacy activisten” hier nou weer mee te maken? Zijn die tegen het linken naar een mujahideen video?

    Dat je mij met Juzo vergelijkt is gewoon het bewijs dat je niet met genuanceerde kritiek om kan gaan. In tegenstelling tot Juzo heeft Spaink mij nooit tot bedaren geroepen. Als er iemand een brugklasser gelijkt ben je het zelf met jouw gebrek aan nuanceringsvermogen, dus ga maar lekker zelf homofobe pseudo-snuff videos van oompje Trent kijken met je klasgenootjes. *Zingt BEP*

  13. Ik heb de nothing records video jaren geleden gedownload omdat ik dacht dat er een blonde vrouw met een zweep in voor kwam :-) Ik moet mij hebben blindgestaard op de titel van de (extreem goede!) song.

    En mocht je denken dat er niet getapt wordt bij XS4ALL mag je me dit recente bericht uitleggen: http://www.xs4all.nl/nieuws/bericht.php?id=857

    Feit is dat er verschrikkelijk veel getapt wordt door Nederland en bondgenoot Amerika en de inlichtingendiensten hier en daar te stom zijn om er zinnige conclusies uit te trekken (wat hun niet in het minst belemmerd dit toch maar te doen en er bijvoorbeeld hele oorlogen over te starten en onderhouden. Immers, we zitten in Irak vanwege 9/11!). Let maar eens op de berichtgeving als ze weer eens een ‘terroristen netwerk’ hebben opgerolt. Allemaal internet gerelateerd (en telefoon logs, dat ook natuurlijk).

    Mijn tip, pas op door wie je je laat bellen in deze _paranoide_ tijd. Vijand is niet de terrorist maar degene die de TLA belemmert door kritisch over hun steeds vergaande bevoegdheden te berichten (iow, Karin en haar fans)

    Ik stuur je wel een kaartje als je in Guantanamo zit grom..

  14. Ik heb dit bericht gelezen. Er staat dat XS4ALL alleen akkoord gaan met het tappen van hun klanten zolang de overheid zelf opdraait voor de kosten. Maw, zolang de overheid hard cash betaalt mogen ze alles doen met het XS4ALL netwerk en het internet verkeer daarop. XS4ALL heeft geen enkel probleem met de taps zelf, alleen met het moeten betalen ervan. Prachtig. Principeloos, ook. “Ik wil alles voor je tappen, overheid, zolang het maar wat schuift. Ten eerste, om te tappen hebben we nieuwe computers nodig, en die mag de overheid voor ons gaan betalen, kunnen we er gelijk zelf gebruik van maken”.

    Als je jouw zaak alleen maar in termen van kosten/geld beargumenteert (in plaats van pleiten voor fundamentele mensenrechten), dan ga je uiteindelijk alles op deze manier beredeneren, de 100% NL principeloze manier van denken en handelen in termen van “zolang het mijn bedrijf maar niets kost vind ik alles best”.

    En wat hebben we vandaag geleerd lieve kijkbuiskindjes? Dat rechters in Nederland niet meer vatbaar zijn voor argumenten op grond van privacy-rechten, en tevens niet vatbaar zijn voor privacy-rechten verkapt als een transactie-kosten argumentatie. Nou, veel dank hoor, XS4ALL. Jullie hebben een zaak waar het zou moeten gaan om fundamentele mensenrechten juridisch vertaald in termen van geld en geld alleen. Nog veel succes bij instellen van hoger beroep om deze principeloze, alleen op de transactie-kosten gefocusde manier van argumenteren kracht bij te zetten.

    Doet me erg denken aan dat argument van “De oorlog in Irak is fout OMDAT HET ONS ZOVEEL GELD KOST!” (dus als het goedkoop was om er oorlog te voeren was die oorlog wel koosjer geweest? Wat een onzin.)

    Maar, om effe terug te komen op het eigenlijk onderwerp: wat heeft dit item te maken met het linken naar een mujahideen video in een thread over extreme muziek? We hebben het hier toch over kunst, niet over politiek? (En al hadden we het over politiek, wat maakt het uit? Moet ik dan extra bang worden ofzo?)

    Wil je zeggen dat de AIVD mij gaat loggen en/of oppakken omdat ik het over extreme muziek heb en binnen die context een voorbeeld geef van cultuurgebonden uitingen van extremiteit? Daar ging het nml om, maar daar ga jij kompleet voorbij aan, en begin paranoide te ijlen over de AIVD.

    Als ik ooit mijn Stasi…oeps, ik bedoel AIVD files in handen krijg, dan hoop ik dat het vooral leuk om te lezen is. “Oh ja, dat was nog eens een geile Trent Reznor gay slash/fanfic website (huh? Waarom wordt deze site door de AIVD in verband gebracht met de homo-orgieen uit de file van Pim Fortuyn?)”, “Oh, en dat was nog eens een funky Justin Timberlake video die ik toen had gezien op Youtube! (schrijft de AIVD: “zoals ook te horen op de Pim Fortuyn orgieen”… WTF?), “oh ja, en hier is een foto van mij op het BEP concert. Wat zag ik er toen uit zeg! Dat hoofddoek!”

    Als ik ooit Cuba bezoek dan ga niet naar Guantanamo, maar ga ik op de koffie bij (LET OP AIVD! SNEL LOGGEN DIT!) Assata Shakur. Haar “extreme” gedichten kun je hier lezen: http://thetalkingdrum.com/bla.html

  15. Grom: XS4ALL is bepaald niet principeloos. Ze hebben de tapwet en de richtlijn bewaarplicht harder aangevochten dan wie ook, maar nadat een wet is aangenomen hebben ze geen enkele keus meer dan hem opvolgen. Voor wat de tapwet betreft vecht XS4ALL geregeld een individueel bevel aan omdat het niet correct is opgesteld, en meer kunnen ze niet doen. En toetsen aan de grondwet kun je zo’n tapbevel – of de wet zelf – niet, dat staat de wetgeving niet toe.

    Voorts denk ik dat het inderdaad overdreven wantrouwig is van Thomas om te denken dat deze blog door de AIVD in de gaten gehouden wordt.

  16. Dit gaat allang niet meer over NIN, maar toch wil ik er effe op reageren. Ik kan me voorstellen dat de rechter die deze zaak voor zijn neus kreeg in zijn vuistje moest lachen: “Leuk geprobeerd, XS4ALL, maar helaas, zo kom je er niet.”. Ik bedoel, waar gaat het XS4ALL nou echt om? Privacy-rechten of ik-wil-nie-betaluh? De argumentatie van de rechtzaak suggereert duidelijk het laatste, maar (zoals Karin aangeeft) de juridische casussen van XS4ALL uit het verleden suggereren het eerste. Geen wonder dat de rechter er niet in trapt. Je kunt er niet van uitgaan dat de ingewikkelde rekensommetjes van je boekhouder je activistische reputatie uit het verleden verdonkermanen tegenover de rechter. XS4ALL hebben zo’n strak pakje aangetrokken dat hun vetkwabben er aan alle kanten uitpuilen. Voor die rechter is het alsof een hippie met geitenwollen sokken voor hem gaat staan een vervolgens als een Bill Gates probeert te praten: “We can’t do this because it interferes with our profit margins. The goverment must pay for all the losses incurred.”. Zo’n retoriek gaat XS4ALL te boven, en de rechter heeft het meteen in de smiezen. Een XS4ALL die zo gaat praten, dat klopt gewoon niet, dat past niet bij elkaar, dit is niet geloofwaardig, dit is een valse zet, dit mag niet gebeuren! Ik zou bijna zeggen, net goed dat ze het verloren hebben, want nu weten XS4ALL tenminste hoe belachelijk en ongeloofwaardig ze overkomen wanneer ze zulke hard-economische argumenten proberen te hanteren, zo van: “Kijk mij eens strikt rationeel bezig zijn”. Het is alsof Ali B het accent van de Koningin probeert te imiteren; je weet al bij voorbaat *zingt* “diiit gaaat fooout”.

  17. grom: ‘datamining’
    karin: ‘just because you are paranoid, doesn’t mean that they are not after you’.

    En ik slik er pillen voor maar blijf wantrouwend naar de inlichtingen diensten. Heb er niet veel vertrouwen in dat ze weten waar ze mee bezig zijn, hoe ze dat het beste zouden moeten doen, en waar ze mee bezig zouden /moeten/ zijn! (belangrijke vragen voor zo’n dienst!)

  18. Tja, “datamining”, en toen, en toen? Waar is dit “datamining” precies een reactie op, AIVD, XS4ALL, … ? Ik begin te vermoeden dat die opmerking over pillen slikken helemaal niet als ironisch grapje bedoeld was, zoals ik eerst dacht…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hou me per e-mail op de hoogte van nieuwe reacties op dit artikel.
      (U kunt zich hier abonneren zonder zelf te hoeven reageren.)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.